چگونه می توان Keyword Cannibalization را در وب سایت خود پیدا و رفع کرد

Keyword Cannibalization

بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) ماه ها طول می کشد تا شما شروع به دریافت نتایج ثابت کنید. شما باید وظایف سئوی درون صفحه و خارج از صفحه را انجام دهید تا به بالای صفحات رتبه بندی جستجو برسید.

 

متاسفانه Keyword Cannibalization یا هم‌ نوع خواری کلمات کلیدی ! می تواند رتبه بندی جستجویی را که برای دستیابی به آن سخت تلاش کرده اید، خراب کند.

 

در چه مرحله ای باید Keyword Cannibalization را جدی بگیرید ؟

 

هنگامی که وب سایت شما در طول چندین سال به صد ها صفحه رسید، احتمال زیادی وجود دارد که برخی از پست های وبلاگ همان کلمات کلیدی را هدف قرار دهند. قدم بعدی این است که آنها را به سرعت پیدا و مشکلات را برطرف کنید.

 

در این راهنمای کوتاه، توضیح خواهیم داد که هم‌ نوع خواری کلمات کلیدی یا Keyword Cannibalization  به چه معناست، چگونه می توان صفحات درگیر را پیدا کرد و مراحل رفع آن را انجام داد.

 

Keyword Cannibalization به چه معناست ؟

 

وقتی دو یا چند صفحه سعی می کنند برای یک کلمه کلیدی رتبه بندی کنند و هدف جستجوی یکسانی را برآورده کنند، هم‌ نوع خواری کلمات کلیدی در وب سایت شما اتفاق می افتد. به عبارت دیگر، این صفحات متعدد اطلاعات مشابهی را ارائه می دهند و یکی می تواند بدون دیگری وجود داشته باشد.

 

وقتی Keyword Cannibalization وجود داشته باشد، هر دو صفحه برای بک لینک، لینک های داخلی و خواننده رقابت می کنند. این بدان معنی است که شما به طور موثر با خودتان مبارزه می کنید.

 

خطرات هم‌ نوع خواری کلمات کلیدی چیست؟ در اینجا تعداد کمی از آنها هستند:

 

ممکن است گوگل نتواند تعیین کند کدام صفحه مهم ترین است.

 

مرتبط ترین صفحه می تواند رتبه پایین تری داشته باشد.

 

شما می توانید خوانندگانی را که می خواهند فقط یک صفحه را برای حل مشکلات خود بخوانند گیج کنید.

 

این دو صفحه ممکن است لینک هایی را به اشتراک بگذارند که اعتبار هر دو را کاهش می دهد.

 

رتبه شما می تواند نوسان داشته باشد.

 

هر دو صفحه می توانند رتبه بندی را در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) از دست بدهند.

 

با این اوصاف، نکته مهمی وجود دارد که باید در هنگام حل مسائل مربوط به هم‌ نوع خواری کلمات کلیدی به خاطر داشت.

 

اگر دو صفحه با هدف جستجوی متفاوت در صفحه نتایج جستجو رتبه بندی شوند، این به معنای هم‌ نوع خواری کلمات کلیدی نیست زیرا هر صفحه مشکلات مختلفی را برای خوانندگان حل می کند.

 

بیایید این مثال را در نظر بگیریم: یک کلمه کلیدی مانند “Samsung galaxy s22 ultra” می تواند هم هدف اطلاعاتی و هم قصد معامله داشته باشد.

 

به این ترتیب، من می‌ گویم اگر صفحه‌ ای دارید که جزئیات مربوط به گوشی هوشمند و صفحه محصول را برای خریداران ارائه می‌ دهد، نیازی نیست نگران Keyword Cannibalization باشید، حتی اگر آنها برای کلمات کلیدی مشابه رتبه‌ بندی شوند.

 

چگونه کلمه کلیدی را پیدا کنیم

 

اکنون، باید به دنبال صفحات مشابهی باشیم که برای کلمات کلیدی مشابه رقابت می کنند. در اینجا سه راه ساده برای انجام آن وجود دارد:

 

۱ . از جستجوی وب سایت برای تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی برتر خود استفاده کنید

 

اکثر وب سایت ها دارای کادر جستجو هستند تا به بازدید کنندگان کمک کنند صفحات مرتبط را پیدا کنند. بنابراین، کلمات کلیدی برتر خود را در قسمت جستجو وارد کنید و نتایج را مشاهده کنید.

 

۲ . جستجو با استفاده از گوگل

 

جستجوی گوگل به شما امکان می دهد یک وب سایت خاص را جستجو کنید. در این حالت، site:yoursite.com و بعد کلمه کلیدی را وارد می‌ کنید تا صفحات ایندکس شده در گوگل را برای آن کلمه کلیدی پیدا کنید.

 

Google SERP

 

در حالی که گوگل ممکن است صدها نتیجه را به ارمغان بیاورد، در صورت وجود، احتمالا Keyword Cannibalization را در صفحه اول پیدا خواهید کرد. پس از جستجوی کلید واژه های برتر خود، باید فهرستی از صفحاتی با مشکلات هم نوع خواری کلمات کلیدی داشته باشید.

 

۳ . داده های کنسول جستجوی گوگل را تجزیه و تحلیل کنید

 

از آنجایی که کنسول جستجوی گوگل داده هایی را در مورد عملکرد جستجوی شما ارائه می دهد، می توانید به راحتی کلمه کلیدی را در این ابزار پیدا کنید.

 

در داشبورد کنسول جستجوی Google خود، روی «Performance» در نوار کناری سمت چپ کلیک کنید. با انجام این کار، صفحه ای نمایش داده می شود که معیار هایی مانند کل کلیک ها، تعداد بازدید ها و میانگین رتبه را نشان می دهد.

 

وقتی صفحه را به پایین اسکرول می کنید، لیستی از جستجو های برتر خود را خواهید دید.

 

روی عبارتی که می خواهید آنالیز کنید کلیک کنید. پس از انجام این کار، کنسول جستجوی گوگل معیارهایی را برای عبارت جستجو نشان می دهد.

 

به پایین بروید و روی «Pages» کلیک کنید. در اینجا، رتبه بندی صفحه وب سایت برای این عبارت جستجو را خواهید یافت.

 

اگر چندین URL در اینجا می بینید، باید از هر دو صفحه بازدید کنید تا ببینید آیا هدف جستجوی یکسانی دارند یا خیر. با گذراندن این مراحل برای کلید واژه های برتر خود، می توانید صفحاتی را با مشکلات هم‌ نوع خواری کلمات کلیدی تعیین کنید.

 

واقعیت این است که یافتن هم‌ نوع خواری کلمات کلیدی زمان و تلاش زیادی را می طلبد. اما پتانسیل زیادی برای بهبود عملکرد جستجوی شما دارد.

 

در حالی که این روش ها به خوبی کار می کنند، به پیشگیری نیز کمک می کنند. بنابراین، انجام تحقیق در مورد کلمات کلیدی و صرفا در تولید محتوا کافی نیست.

 

قبل از شروع نوشتن یک صفحه، مراحل بالا را دنبال کنید تا در آینده از Keyword Cannibalization جلوگیری کنید.

 

نحوه رفع Keyword Cannibalization

 

پس از یافتن صفحاتی با مشکل هم‌ نوع خواری کلمات کلیدی، باید قبل از از بین رفتن رتبه بندی جستجوی شما اقدام کنید. در اینجا پنج مرحله وجود دارد:

 

۱ . عملکرد صفحات درگیر را تجزیه و تحلیل کنید.

 

از آنجایی که یکی از این صفحات را حذف خواهید کرد، تجزیه و تحلیل عملکرد آنها به شما امکان می دهد بدانید کدام یک را نگه دارید. برای انجام این کار، وارد داشبورد کنسول جستجوی گوگل خود شوید.

 

سپس بر روی “Performance” در نوار کناری سمت چپ کلیک کنید. در صفحه بعد روی «Pages» کلیک کنید.

 

Google Search Console dashboard

 

انجام این کار صفحات برتر شما و عملکرد ارگانیک آنها را نشان می دهد. در مرحله بعد، می توانید معیار های هر دو صفحه را مقایسه کنید، مانند کل کلیک ها، کل نمایش ها، میانگین CTR و میانگین رتبه.

 

در این مرحله، شما شروع به یافتن نابرابری در عملکرد آنها خواهید کرد. برای تجزیه و تحلیل بیشتر، روی URL صفحه کلیک کنید.

 

پس از انجام این کار، کنسول جستجوی گوگل معیار های جستجو را برای آن URL نمایش می دهد. در اینجا، می‌ توانید روی «Queries» کلیک کنید تا تعداد عبارات جستجویی را که این URL برای آنها رتبه‌ بندی می‌ کند و اینکه چقدر آن عبارات برای کسب‌ و کارتان اهمیت دارند، ببینید.

 

google search console queries

 

پس از این، مراحل را برای صفحه دوم که مشکل هم‌ نوع خواری کلمات کلیدی دارد تکرار کنید. این به شما کمک می کند قوی ترین صفحه را تعیین کنید.

 

جدای از آن، لینک های یک صفحه می تواند قدرت آن را نشان دهد. یکی از راه های آسانی که برای بررسی بک لینک ها در یک صفحه استفاده می کنیم نوار Moz است.

 

Moz bar

 

اگر این نوار را روی مرورگر خود نصب کرده باشید، اعتبار صفحه و تعداد بک لینک‌ های یک صفحه را مشاهده خواهید کرد.

 

بعد از این مراحل باید معتبر ترین صفحه در بین این دو را بشناسید.

 

۲ . صفحات قدیمی را حذف کنید.

 

اگر یکی از صفحات قدیمی و بسیار ضعیف تر از دیگری باشد، حذف صفحه قدیمی ممکن است بهترین گزینه باشد. مجددا، اگر صفحه جدید تر و قوی‌ تر حاوی تمام اطلاعات مورد نیاز خواننده باشد، حفظ صفحه دیگر فایده‌ای ندارد.

 

با این حال، صفحه قوی‌ تر می‌ تواند حتی اگر لینک‌ ها را از صفحه ضعیف‌ تر به آن هدایت کنید، اعتبار بیشتری کسب کند. به همین دلیل است که باید از تغییر مسیر ۳۰۱ استفاده کنید.

 

اگر با سئوی فنی مشکل دارید، می توانید از ابزار هایی برای رسیدن به تغییر مسیر خود استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می کنید، یک افزونه برای کمک به تغییر مسیر پیدا خواهید کرد.

 

با هدایت صفحه حذف شده به صفحه قوی تر، بک لینک ها و اعتبار را به صفحه قوی تر منتقل می کنید.

 

۳ . ادغام صفحات مشابه.

 

در مواردی که دو صفحه ضعیف هستند، می توانید اطلاعات را در هر دو ادغام کنید. انجام این کار منجر به یک صفحه قوی با شانس بالاتر برای رتبه بندی جستجوی بهتر می شود.

 

درست مانند نکته قبلی، باید یک تغییر مسیر از یکی از صفحات به صفحه دیگر تنظیم کنید.

 

۴ . لینک های داخلی مستقیم به صفحات قوی.

 

از آنجایی که ربات های جستجو از لینک های داخلی در وب سایت شما پیروی می کنند، نمی خواهید آنها را به صفحه حذف شده هدایت کنید. قبل از حذف یک صفحه، باید به لینک های داخلی اشاره کنید.

 

سپس، می توانید این لینک های داخلی را به صفحه قوی هدایت کنید. مزیت این است که ربات ها لینک های این صفحه قوی را بیش از قبل دنبال می کنند.

 

۵ . از تگ های Canonical برای صفحات محصولات استفاده کنید.

 

داشتن صد ها محصول در فروشگاه اینترنتی به این معنی است که ممکن است چند صفحه برای یک محصول نمایش داده شود. این معمولا به دلیل تنوع در محصولات مانند رنگ آن ها است.

 

در این حالت می‌ توانید از تگ‌ های canonical برای نشان دادن مهم‌ ترین صفحه به گوگل استفاده کنید. این به گوگل می گوید که صفحه در نتایج جستجو نشان داده شود. برای دریافت جزئیات بیشتر، می‌ توانید صفحه Google درباره ایجاد یک تگ‌ canonical را بخوانید.

 

نتیجه گیری

 

Keyword Cannibalization یا هم‌ نوع خواری کلمات کلیدی، اگر به حال خود رها شود، می تواند ترافیک ارگانیک شما را برای کلمات کلیدی مهم از بین ببرد.

 

بنابراین صفحاتی را در وب سایت خود با مشکل هم‌ نوع خواری کلمات کلیدی پیدا کنید و آنها را اصلاح کنید.

 

 

 

منبع: seoblog

لطفا دیدگاه خود را درباره این نوشته برای ما ارسال کنید