مسئولیت پذیری چیست و چه تاثیری در سازمان‌ها دارد؟

مسئولیت پذیری چیست

مسئولیت یعنی چه؟ مسئولیت پذیری یعنی چه؟ آیا سازمان شما آن‌ها را به عنوان اصطلاحات قابل تعویض در نظر می گیرد و شما را شگفت زده می کند که دقیقاً چه وظیفه ای دارید؟ برای خودسازی و پیشرفت افراد سازمان بسیار مهم است که به وضوح تفاوت بین مسئولیت پذیری و پاسخگویی در محل کار را درک کنند و اینکه چرا هر دو مهارت برای موفقیت ضروری هستند.

 

در این مقاله، به تفاوت بین مسئولیت پذیری و پاسخگویی، نمونه هایی از نحوه نشان دادن پاسخگویی و مسئولیت پذیری در کار می‌پردازیم. مسئولیت وظیفه ای است که توسط مدیران به زیردستان محول می شود. این یک تعهد اخلاقی برای تکمیل کار محول شده است. به عبارت دیگر، “مسئولیت عبارت است از تعهد یک فرد برای انجام فعالیت های محول شده به بهترین شکل خود”.

 

پاسخگویی در مقابل مسئولیت پذیری

 

بهترین مکان برای شروع درک این موضوع، تعریف مسئولیت پذیری و پاسخگویی است. این امر به شما کمک می‌کند تا درک درستی از تفاوت آن‌ها داشته باشید، اما هر دو شایستگی حیاتی برای هر کسی در مدیریت هستند.

 

پاسخگویی در مقابل مسئولیت پذیری

 

 

تعریف مسئولیت پذیری: مسئولیت عبارت است از داشتن تعهد برای تکمیل یک کار یا نظارت بر خروجی دیگران که مستقیماً مسئول آن هستید.

 

تعریف پاسخگویی: پاسخگویی، پذیرش خوب یا بد اقدامات شخصی شماست که به دستیابی یا عدم تحقق هدف مورد نظر کمک کرده است.

 

کسانی که در یک نقش مدیریتی هستند ملزم به مسئولیت پذیری و پاسخگویی هستند. آنها مسئول هر دامنه کنترلی هستند، خواه یک تیم، واحد تجاری، تسهیلات یا فرآیند باشد. آنها برای هر هدفی که باشد، چه درآمد، رضایت مشتری یا بهره وری، پاسخگو هستند.

 

پاسخگویی و مسئولیت پذیری در محل کار

 

آنچه که یک مدیر را در مسئولیت پذیری کارآمد می‌کند باید به خوبی مشخص شود. شرح شغل اغلب فهرستی از مسئولیت ها است و رهبری ارشد تمایل دارد بیشتر توجه و گفتگوی مدیریتی خود را بر حصول اطمینان از برآورده شدن این مسئولیت ها متمرکز کند.

 

نمونه ای از مسئولیت پذیری

 

یک مدیر می تواند مسئول یک مرحله خاص در یک فرآیند تولید باشد و بنابراین مسئول افراد و ماشین هایی است که آن مرحله را انجام می دهند. این مسئولیت می‌تواند مستلزم این باشد که تیم خط‌مشی‌ها و رویه‌ها را درک کرده و از آنها پیروی کند در حالی که ماشین‌ها به خوبی نگهداری می‌شوند و ایمن هستند. آنچه مدیران در قبال آن پاسخگو هستند نیز باید با مرزها، معیارها، جدول زمانی مشخص به خوبی تعریف شود و توسط رهبر ارشد و مدیر مورد توافق قرار گیرد.

 

نمونه ای از پاسخگویی

 

یک مدیر فروش پاسخگوی دستیابی به اهداف درآمدی توافق شده برای یک دوره زمانی معین است که می تواند یک هدف سه ماهه یا سالانه باشد. خوب یا بد، آنها تنها پاسخگوی رسیدن به هدف از طریق تیم فروش خود هستند.

 

اهمیت پاسخگویی

 

سازمان ها زمانی در مسیر پیشرفت قرار می‌گیرند که مدیران پاسخگو و مسئولیت پذیری داشته باشند. پاسخگویی زمان صرف شده برای فعالیت های غیرمولد و مزاحم که افراد را به هدف تعریف شده خود نزدیک نمی کند، کاهش می دهد. کارمندان به رفتار رهبران و مدیران خود توجه می‌کنند. هنگامی که رفتارهای رهبر آنها اهمیت پاسخگویی و نحوه نشان دادن آن را با رفتارها و اقدامات خود نشان می دهد، احتمال بیشتری وجود دارد که کارکنان آنها نیز همین کار را انجام دهند و سازمانی متمرکز بر پاسخگویی ایجاد کنند.

 

چرا پاسخگویی مهم است؟

 

پاسخگویی عملکرد را افزایش می دهد و در عین حال به نتایج دستاوردها پاداش می دهد. هر فرد، تیم و بخش می‌دانند که می‌توانند به یکدیگر تکیه کنند و اعتماد ایجاد می‌کند. این امر مشارکت کارکنان را ترویج می‌دهد زیرا نشان داده شده است که وقتی افراد برای یافتن راه حل هایی برای دستیابی به اهداف خود احساس قدرت می کنند، احساس مالکیت یک محرک کلیدی در مشارکت کارکنان است. به این دلایل، جای تعجب نیست که در یک مطالعه، ۹۱ درصد از افراد مورد بررسی پاسخگویی را به عنوان یکی از نیازهای اصلی توسعه شرکت خود رتبه بندی می کنند.

 

چرا پاسخگویی مهم است؟

 

 

شما باید مسئولیت پذیر و پاسخگو باشید

 

هیچ‌کس نمی‌خواهد از مدیری پیروی کند که قابل اعتماد نیست یا وقتی همه چیز طبق برنامه پیش نمی‌رود، دیگران را سرزنش می‌کند. زمانی که مدیران الگوبرداری می‌کنند، با ثبات، مسئولیت‌پذیری و تمرکز بر دستیابی به هدف، رفتارهایی را که می‌خواهند در کارکنان خود القا کنند را الگو می‌دهند. به همان اندازه که مسئولیت پذیری برای موفقیت بسیار مهم است، عملی کردن آن می تواند بسیار دشوار باشد.

 

اگر برای الهام گرفتن از داستان زندگی بزرگترین کارآفرینان جهان به دنبال یک سایت مرجع می‌گردید پیشنهاد ما وب‌ سایت دانشگاه کسب‌وکار است. وب‌ سایت دانشگاه کسب‌وکار یک رسانه تخصصی در حوزه کارآفرینی و استارتاپ است که تمامی موضوعات مرتبط با کارآفرینی را پوشش می‌دهد. دانشگاه کسب‌وکار سال‌ها تجربه خود را در زمینه استارتاپ‌ها با شما به اشتراک می‌گذارد. اگر به مباحث کارآفرینی و استارتاپی علاقه‌مند هستید می‌توانید از وبسایت‌هایی مانند entrepreneur.com، economist.com، businessuni.net، bloomberg.com، hbr.org و wsj.com استفاده کنید و از جدیدترین مطالب دنیای کارآفرینی و استارتاپ مطلع شوید.

 

 

منبع: رسانه دانشگاه کسب و کار

لطفا دیدگاه خود را درباره این نوشته برای ما ارسال کنید

  1. هلن راد گفت:

    مسئولیت پذیری نه تنها میتونه تو کسب و کار کمک کنه بلکه تو زندگی شخصی هم میتونه کمک زیادی به افراد بکنه