۹ مرحله ضروری برای انتقال کامل یک وب سایت

مراحل ضروری انتقال وب سایت

وب سایت شما مهمترین دارایی دیجیتال شماست که به عنوان دروازه آنلاین کسب و کار شما عمل می کند.

 

اما ارزش سایت شما به همین دلیل است که انتقال وب سایت می تواند بسیار دلهره آور باشد.

 

خواه سایت خود را به یک دامنه جدید، پلت فرم میزبانی یا سیستم مدیریت محتوا (CMS) منتقل کنید، باید از یک استراتژی انتقال پیروی کنید که خطر از دست دادن داده، کاهش عملکرد و خرابی وب سایت را به حداقل می رساند.

 

به همین دلیل ما این پست را ایجاد کردیم. در اینجا، ما ۹ مرحله کلیدی را که باید برای کمک به موفقیت در انتقال یا مهاجرت وب سایت خود دنبال کنید، بیان می کنیم.

 

اما ابتدا، اجازه دهید به طور خلاصه در مورد آنچه از انتقال یا مهاجرت وب سایت استفاده می کنیم صحبت کنیم.

 

انتقال وب سایت چیست ؟

 

انتقال وب سایت به هرگونه تغییر عمده در وب سایت شما اشاره دارد که می تواند به طور قابل توجهی بر عملکرد موتور جستجو تاثیر بگذارد.

 

نمونه های معمولی عبارتند از:

 

تعویض هاست.

 

تغییر به دامنه جدید

 

تغییر به یک CMS جدید.

 

بازسازی معماری اطلاعات شما

 

تغییر ساختار URL

 

تغییر از HTTP به HTTPS.

 

بازنگری اساسی در طراحی وب سایت شما

 

دلایل مختلفی وجود دارد که چرا شما ممکن است در انتقال وب سایت شرکت کنید. به عنوان مثال، هدف شما ممکن است افزایش امنیت وب سایت، به روز رسانی تصویر برند یا بهبود تجربه کاربری شما باشد.

 

دلیلش هر چه که باشد، برای به‌ روز رسانی موفقیت‌ آمیز سایت خود بدون به خطر انداختن رتبه‌ بندی، ترافیک و درآمد سئو، باید یک فرآیند مهاجرت دقیق را دنبال کنید.

 

پس بیایید اکنون به آن بپردازیم.

 

فرآیند مهاجرت یا انتقال وب سایت (چک لیست ۹ مرحله ای)

 

۱ . برنامه ریزی دقیق

 

مانند هر پروژه چند بعدی، برنامه ریزی کامل برای دستیابی به یک انتقال یکپارچه وب سایت ضروری است.

 

قبل از شروع توسعه، حتما موارد زیر را رعایت کنید:

 

محدوده پروژه: اهداف شما برای انتقال چیست و چه مقدار از سایت را تحت تاثیر قرار می دهد ؟

 

تیم انتقال و مسئولیت ها: چه کسی مسئول پروژه است؟ تیم سئو داخل شرکت یا مثلا یک آژانس خدمات سئو در تهران ؟ اگر پروژه را به صورت داخلی مدیریت می‌ کنید، مطمئن شوید که یک چارچوب مدیریت پروژه راه‌ اندازی کرده‌ اید تا همه بتوانند وظایفی را که به آنها تعلق دارد پیگیری کنند.

 

پروژه بر کدام بخش های دیگر تاثیر خواهد گذاشت ؟ آنچه را که از آنها نیاز دارید مشخص کنید و توضیح دهید که چگونه و چرا عملکرد احتمالا موقتا ضربه خواهد خورد.

 

جدول‌ های زمانی و تاریخ راه‌ اندازی خود را مشخص کنید: در حالت ایده‌ آل، سایت جدید شما باید زمانی فعال شود که ترافیک سایت در پایین‌ ترین حد خود است و تیم شما پهنای باندی برای پاسخگویی سریع به هرگونه مشکل پیش‌بینی نشده دارد.

 

۲ . با تیم SEO خود مشورت کنید

 

توسعه دهندگان شما باید الزامات کلیدی SEO را برای به حداقل رساندن تاثیر مهاجرت بر عملکرد SEO درک کنند.

 

تیم سئوی شما باید به مسائلی مانند:

 

ساختار URL

 

لینک سازی داخلی

 

تگ های Canonical

 

نقشه های سایت

 

ریسپانسیو بودن سایت در موبایل

 

متا دیتا

 

داده های ساخت یافته

 

Hreflang

 

سرعت صفحه

 

۳ . معیار ها را تعریف کنید و ردیابی را تنظیم کنید

 

گام بعدی این است که یک تصویر دقیق از عملکرد موجود سایت خود بسازید تا چیزی برای مقایسه سایت جدید خود با آن داشته باشید.

 

در این مرحله، ایده خوبی است که از سایت موجود خود نسخه پشتیبان تهیه کنید، در صورتی که نیاز به بازیابی آن در نقطه‌ ای از مسیر دارید.

 

شما می خواهید داده های معیار را برای موارد زیر استخراج کنید:

 

ترافیک ارگانیک

 

رتبه بندی کلمات کلیدی

 

سرعت سایت

 

صفحات خزیده شده

 

خطا های خزیدن

 

صفحات ایندکس شده

 

نرخ های ایندکس

 

بک لینک ها

 

علاوه بر محک زدن، این زمان خوبی است تا دوباره بررسی کنید که آیا همه کلمات کلیدی هدف خود را در ابزار ردیابی رتبه خود ردیابی می کنید.

 

۴ . یک محیط تست تنظیم کنید

 

بهتر است سایت خود را در یک محیط تست بسته توسعه دهید تا قبل از راه‌ اندازی، عملکرد سایت جدید را به درستی تایید کنید.

 

البته، شما باید دسترسی عمومی به محیط تست را مسدود کنید و از ایندکس کردن سریع صفحات جدید توسط موتورهای جستجو جلوگیری کنید.

 

شما می توانید این کار را با ایجاد یک فایل robots.txt برای مسدود کردن موتورهای جستجو مانند Google، اضافه کردن noindex به URL های جدید خود و راه اندازی محافظت از رمز عبور انجام دهید.

 

۵ . فهرستی از محتوا را انجام دهید

 

اکنون زمان آن است که یک نمای کلی از محتوا و صفحات موجود خود بسازید.

 

موجودی محتوا به شما امکان می‌ دهد تشخیص دهید که آیا چیزی در طول مهاجرت گم شده است یا خیر. علاوه بر این، ایجاد لیستی از URL ها توجه شما را به هر گونه باگ موجود (مانند لینک های شکسته یا تغییر مسیر های بد) جلب می کند تا قبل از مهاجرت به آنها رسیدگی کنید.

 

می‌ توانید ترکیبی از روش‌ ها برای ایجاد فهرستی جامع از صفحات و دارایی‌ های محتوای خود استفاده کنید، مانند:

 

تمام URL های خود با یک خزنده سایت.

 

دانلود داده های صفحه از CMS شما.

 

Export کردن URL ها از کنسول جستجوی گوگل.

 

همچنین، هنگام جمع آوری لیست URL ها، مطمئن شوید که با ارزش ترین صفحات خود را شناسایی کنید.

 

صفحات با ارزش آنهایی هستند که محتوای مهم، سطح ترافیک بالا، نرخ تبدیل خوب، رتبه بندی خوب و بک لینک با کیفیت دارند. جمع‌ آوری این داده‌ ها به شما امکان می‌ دهد بدانید کدام صفحات را در طول مهاجرت اولویت‌ بندی کنید.

 

در نهایت، اگر قصد دارید صفحات و دسته بندی های اضافی را به سایت جدید خود اضافه کنید، اکنون زمان آن است که بررسی کنید آیا می توانند با معماری موجود شما مطابقت داشته باشند. اگر نه، ممکن است لازم باشد برای ساختار وب سایت خود را تجدید نظر کنید

 

۶ . یک نقشه تغییر مسیر ایجاد کنید

 

گام بعدی این است که از لیست URL خود برای تعیین اینکه کدام صفحات باید به سایت جدید منتقل شوند، کدام یک را می توانید ادغام کنید و کدام یک را به طور کلی رها کنید، استفاده کنید.

 

با مهمترین صفحاتی که در مرحله قبل شناسایی کردید شروع کنید.

 

برای هر صفحه ای که به سایت جدید منتقل می کنید باید یک تغییر مسیر ۳۰۱ پیاده سازی کنید. URL های شما باید به مرتبط ترین صفحه در سایت جدید اشاره کنند.

 

از تغییر مسیر URL های قدیمی به صفحه اصلی جدید خود اجتناب کنید. این می تواند منجر به خطا های soft 404 شود، که ارزش کلی لینک را کاهش می دهد و به رتبه بندی شما آسیب می رساند.

 

در عوض، اگر نمی توانید یک صفحه جدید مناسب برای اشاره به آن شناسایی کنید، یا یک صفحه جدید ایجاد کنید یا به سادگی URL قدیمی خود را حذف کنید.

 

هنگامی که نقشه تغییر مسیر خود را تکمیل کردید، لیستی از URL های جدید خود را با تیم بازاریابی گسترده تر خود به اشتراک بگذارید تا بتوانند پس از راه اندازی سایت جدید، لینک های کمپین خود را به روز کنند.

 

۷ . بررسی های قبل از راه اندازی را اجرا کنید

 

قبل از راه‌ اندازی سایت جدید، باید بررسی‌ های مختلفی را در محیط آزمایشی خود انجام دهید تا مطمئن شوید که سایت جدید مطابق انتظار عمل می‌کند.

 

با تیم SEO خود کار کنید تا تایید کنید که عناصری مانند موارد زیر مطابق با استاندارد های لازم هستند:

 

تغییر مسیر ها

 

نقشه سایت XML

 

فایل txt

 

ساختار URL

 

URL های Canonical

 

داده های ساخت یافته

 

کد های وضعیت

 

لینک سازی داخلی

 

تگ های عنوان، تگ های هدر، توضیحات متا.

 

Body content

 

۸ . سایت جدید خود را راه اندازی و تبلیغ کنید

 

هنگامی که سایت جدید خود را به طور کامل آزمایش کردید، در نهایت زمان اجرای انتقال فرا رسیده است !

 

هنگامی که سایت شما راه اندازی می شود، باید محدودیت های کاربر و موتور جستجو را که در مرحله توسعه تنظیم کرده اید، بردارید.

 

به یاد داشته باشید، هرچه سریع تر مهاجرت را اجرا کنید، سایت شما در طول مهاجرت به طور موقت آفلاین خواهد شد، بنابراین به حداقل رساندن زمان خرابی تاثیر آن بر ترافیک و درآمد را کاهش می دهد.

 

همچنین ایده خوبی است که کمپین های PPC را همزمان با راه اندازی سایت برنامه ریزی کنید. این نه تنها باعث انتشار اخبار در مورد سایت جدید شما می شود، بلکه می تواند به جبران کاهش ترافیک ارگانیک کوتاه مدتی که ممکن است تجربه کنید نیز کمک کند.

 

۹ . سایت جدید خود را زیر نظر بگیرید و هر گونه بهبودی لازم را انجام دهید

 

با راه اندازی سایت جدید خود، باید آن را از نزدیک زیر نظر داشته باشید تا مطمئن شوید همه چیز در حال کار است.

 

یک بار دیگر، باید با تیم SEO خود همکاری نزدیکی داشته باشید تا جنبه های کلیدی سایت را بررسی کنید، از جمله فایل robots.txt جدید، نقشه سایت XML، تغییر مسیر ها، قابلیت استفاده و تجزیه و تحلیل.

 

همچنین باید مراقب عملکرد وب سایت خود در مقایسه با معیارهایی باشید که برای سایت قدیمی خود اندازه گیری کرده اید. طبیعی است که برای مدتی افت عملکرد را تجربه کنید، اما با گذشت هفته ها، رتبه بندی و ترافیک شما باید شروع به بازگشت به سطح اولیه خود کند.

 

اگر شاخص های کلیدی عملکرد شما آنطور که انتظار می رود بهبود نیافتند، باید علل آن را عیب یابی کنید. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد:

 

صفحات سایت قدیمی شما هنوز در حال ایندکس شدن هستند.

 

زمان بارگذاری کند

 

تغییر مسیر های بد

 

لینک های داخلی از دست رفته است

 

داشبورد Google Search Console شما را در مورد هر گونه خطا هشدار می دهد و به شما در تشخیص و رفع مشکلات مهم کمک می کند.

 

جمع بندی

 

انتقال وب سایت می تواند یک کار پیچیده باشد.

 

پیروی از مراحل بالا شما را برای موفقیت آماده می کند و به شما امکان می دهد مهاجرت خود را آماده، اجرا و نظارت کنید و در عین حال خطرات مرتبط را به حداقل برسانید.

 

 

 

منبع: searchenginejournal

لطفا دیدگاه خود را درباره این نوشته برای ما ارسال کنید