چگونه تحلیل سئوی سایت رقبا را انجام دهیم ؟

تحلیل سئوی سایت رقبا

چرا تحلیل رقابتی سئو برای بازاریابی دیجیتال شما حیاتی است ؟

 

تجزیه و تحلیل رقابتی چیزی است که شما باید در تمام زمینه های کسب و کار انجام دهید و وب سایت شما نیز از این قاعده مستثنی نیست.

 

در این مقاله، ما نگاهی به برخی از حوزه‌ های کلیدی می‌ اندازیم که برای انجام تحلیل رقابتی کامل باید روی آنها تمرکز کنید. هم برای مبتدیان و هم برای کارشناسانی که به دنبال تقویت مهارت های تحلیل رقابتی خود هستند مفید خواهد بود.

 

اما قبل از اینکه به پیچیدگی های تجزیه و تحلیل سئوی وب سایت های رقبای خود بپردازیم، باید به یک سوال مهم پاسخ دهیم: چرا در وهله اول برای انجام آن زمان و منابع صرف می کنیم؟

 

چرا تجزیه و تحلیل سئوی رقبا مهم است؟

 

اول از همه، باید دلیل اینکه چرا افراد تحلیل های رقابتی انجام می دهند را درک کنیم. اگر می خواهید وب سایت شما در صفحات نتایج موتورهای جستجو رتبه بالایی داشته باشد، باید کارهایی که رقبای شما انجام می دهند را نیز پیگیری کنید.

 

آنها برای کدام کلمات کلیدی رتبه بندی می کنند، روی چه نوع محتوایی تمرکز می کنند، نقاط قوت و ضعف آنها.

 

هنگامی که آنها را می دانید، می توانید از آن اطلاعات برای تصمیم گیری آگاهانه تر در مورد استراتژی سئو و محتوای خود استفاده کنید. تنها با در نظر گرفتن این عوامل می‌ توانید صفحات نتایج جستجو را ایمن کنید و در صدر قرار بگیرید.

 

حتی پس از کسب رتبه های بالا، نیاز به انجام تحقیقات رقابتی از بین نمی رود. باید به خاطر داشته باشید که حتی اگر به رتبه‌ بندی‌ هایی که می‌ خواستید رسیده باشید، هنوز ده‌ ها، اگر نگوییم صدها وب‌ سایت دیگر در جایگاه شما وجود دارند که فعالانه تلاش می‌ کنند از شما بالاتر بروند.

 

بنابراین، چیزی به نام تجزیه و تحلیل رقابتی سئو «تمام شده» وجود ندارد، این فرآیندی است که تا زمانی که وب سایت خود را اجرا می کنید ادامه دارد.

 

۱ . رقبای واقعی خود را شناسایی کنید

 

اولین قدم در اجرای یک تحلیل رقابتی، البته شناسایی رقبای خود است. حتی اگر این فقط نقطه شروع است، اینجاست که بسیاری از مردم شروع به اشتباه می کنند.

 

عبارت کلیدی در اینجا رقبای واقعی هستند و نه فقط آنهایی که فکر می کنید رقبای شما هستند.

 

برای شناسایی رقبا، باید بررسی کنید که چه کسی برای کلمات کلیدی خاص شما رتبه بندی می کند. شما می توانید این کار را با یک ابزار SEO مانند SEMRush انجام دهید. ابزارهای سئو همچنین به شناسایی بسیاری از مواردی که در این مقاله مورد بحث قرار خواهند گرفت کمک می کند، بنابراین سرمایه گذاری روی یکی برای موفقیت شما ضروری است.

 

یکی از اشتباهات رایج مردم این است که فقط بر روی کلمات کلیدی تمرکز می کنند که بیشترین حجم جستجو را دارند. و در حالی که تضمین رتبه‌ بندی خوب برای آن کلمات کلیدی قطعا دید آنلاین شما را بهبود می‌ بخشد، صدها کلمه کلیدی دیگر وجود دارند که ممکن است حجم جستجوی زیادی نداشته باشند، اما می‌ توانند به شما کمک کنند بر بخش بسیار خاصی در بازار خود تسلط داشته باشید.

 

برای دیدن تصویر کامل، باید همه کلمات کلیدی را که افراد در جایگاه شما جستجو می‌ کنند، در نظر بگیرید، نه فقط آن‌ هایی که بیشترین حجم جستجو را دارند.

 

در غیر این صورت، تحلیل سئوی رقابتی شما دقیق نخواهد بود.

 

به همان اندازه که شناسایی رقبا مهم است، مهمتر است که بفهمیم با چه کسی رقابت نکنیم. تلاش برای پیشی گرفتن از ویکی‌ پدیا و سایر منابع مشابه، فایده‌ ای ندارد.

 

۲ . شکاف کلمات کلیدی را پیدا کنید

 

شکاف کلمات کلیدی کلماتی هستند که رقبای شما برای آنها رتبه بندی می کنند اما شما اینطور نیستید.

 

مهم است که اینها را پیدا کنید و سعی کنید شکاف را کم کنید، زیرا اگر اصلا برای این کلمات کلیدی رتبه ندارید، تمام ترافیک مستقیما به سمت رقبای شما می رود.

 

هنگام شناسایی این شکاف ها، مهم است که چند سوال را در ذهن داشته باشید:

 

چرا برای این کلمه کلیدی رتبه بندی نمی کنید؟ آیا محصول/خدمات مرتبط با آن را ندارید؟

 

رقبای شما با چه نوع محتوایی رتبه بندی می کنند؟ آیا این یک صفحه محصول است یا یک پست وبلاگ؟

 

آیا آنها به صورت ارگانیک رتبه بندی می کنند یا از تاکتیک هایی مانند لینک سازی برای افزایش رتبه صفحه خود استفاده می کنند؟

 

اگر آنها رتبه خود را با بک لینک افزایش دهند، تا زمانی که تعداد مشابهی از بک لینک ها را جمع آوری نکنید، پیشی گرفتن از آنها دشوار خواهد بود.

 

اما، برای مثال، اگر آنها با یک صفحه محصول رتبه بندی می کنند، و شما محصول مشابهی دارید که می تواند آن جستجو را پوشش دهد، برتری از آنها می تواند بسیار ساده باشد: تنها کاری که باید انجام دهید این است که محصول خود را با یک پست وبلاگ آموزنده تکمیل کنید. سوالات مرتبط با کلمه کلیدی را پوشش دهید.

 

بنابراین، به عنوان مثال، اگر کلمه کلیدی “بند گیتار” است، و شما تجهیزات گیتار را می فروشید، می توانید پستی بنویسید که درباره “بندهای معمولی در مقابل بند های قفل شده: کدام را باید تهیه کنید؟” بنویسید.

 

به این ترتیب، یک پست آموزنده خواهید داشت که رتبه بندی می کند و افراد را در جهت محصول شما راهنمایی می کند.

 

۳ . صفحات با بهترین عملکرد را شناسایی کنید

 

یافتن صفحاتی که بیشترین ترافیک را برای رقبای شما به ارمغان می آورد نیز باید بخشی از تجزیه و تحلیل سئوی رقابتی شما باشد. چه به دنبال کسب درآمد از وبلاگ نویسی باشید و چه شرکتی دارید که محصول یا خدماتی را می فروشد، این اطلاعات برای موفقیت شما بسیار مهم است.

 

آیا صفحه اصلی آنهاست؟ یک پست وبلاگ؟ برای چند و کدام کلمات کلیدی رتبه بندی می شود؟ این صفحه چقدر از کل ترافیک آنها را ایجاد می کند؟

 

پیشی گرفتن از قوی ترین صفحه آنها می تواند چالش بزرگی باشد. بنابراین، همه این اطلاعات می‌ تواند به شما کمک کند تا شکاف‌ ها و نقاط ضعف را در بقیه محتوای آن‌ ها شناسایی کنید: اگر بهترین صفحه آنها یک صفحه فرود است، اما پست‌ های وبلاگ آن‌ ها ضعیف هستند، ارزش آن را دارد که منابع خود را برای ایجاد یک صفحه قوی‌ تره وبلاگ اختصاص دهید.

 

۴ . چه نوع محتوایی برای آنها بهتر کار می کند؟

 

استراتژی محتوای هر کس متفاوت است. برای اطمینان از اینکه محتوای شما برای شما کار می کند، باید نوع محتوایی را که بر سایت های رقبای شما تسلط دارد را در نظر داشته باشید.

 

آیا آنها پست های وبلاگ منظم و آموزنده را منتشر می کنند؟

 

اگر آنها در حوزه تجارت الکترونیک هستند، آیا محصولات خود را با راهنما های چگونگی عرضه می کنند؟

 

آیا پادکست دارند؟

 

حضور آنها در شبکه های اجتماعی چگونه است؟

 

به مناطقی که آنها از شما پیشی می گیرند و همچنین مواردی که آنها ضعیف عمل می کنند را توجه داشته باشید. به عنوان مثال، اگر آنها یک وبلاگ دارند اما محتوای آنها آنطور که می‌ توانست عالی نیست، روی ارسال پست‌ هایی با موضوعات مشابه تمرکز کنید، اما بهتر است: طولانی‌ تر، آموزنده‌ تر، پوشش موضوعاتی که از قلم انداخته‌ اند و غیره.

 

همچنین به نحوه استفاده از کلمات کلیدی در محتوای خود توجه داشته باشید. آیا محتوای آنها با ابزار بهینه شده است؟ نمره خوانایی آنها چگونه است؟ آیا محتوای آنها طولانی است یا کوتاه؟

 

و البته، اگر متوجه شدید که رقبای شما فاقد نوعی محتوا هستند (مثلا راهنما های نحوه استفاده از محصولاتشان)، باید از آن بهره ببرید و این شکاف را در اسرع وقت پوشش دهید.

 

۵ . بک لینک آنها را بررسی کنید

 

بک لینک ها یک فاکتور رتبه بندی هستند. در واقع، بسیاری از شرکت‌ ها سازنده‌ های لینک را استخدام می‌ کنند تا همه این کارها را انجام دهند، یا پول را برای یک آژانس خدمات سئو خرج می کنند.

 

هر چه یک وب سایت بک لینک های بیشتری از منابع بسیار معتبر داشته باشد، کسب رتبه های بالا برای آن آسان تر است. همین منطق در مورد صفحات جداگانه صدق می کند – حتی اگر سایت شما به طور کلی رتبه بالایی نداشته باشد، اگر به اندازه کافی بک لینک قوی برای صفحات ایجاد کنید، رتبه های بهتر را برای صفحات جداگانه ایمن می کنید.

 

با بررسی بک لینک رقبای خود، می توانید بفهمید که آیا زمان و منابع خود را صرف لینک سازی می کنند یا خیر. و اگر هستند، به ویژه کدام صفحات را سعی در تقویت دارند.

 

بک لینک

 

اگر آنها فقط چند بک لینک دارند، می توانید مطمئن باشید که واقعا روی آن تمرکز نمی کنند. سپس، می توانید با خیال راحت زمان خود را برای ساختن بک لینک های زیادی برای خود سرمایه گذاری کنید البته بک لینک های با کیفیت و به روش اصولی، اگر زمان کافی در نظر گرفته شود، از آنها پیشی خواهید گرفت.

 

به خاطر داشته باشید که لینک بیلدینگ به کیفیت بیش از کمیت بستگی دارد. ایجاد تعداد زیادی بک لینک با کیفیت پایین و هرزنامه می تواند در دراز مدت به رتبه بندی شما آسیب برساند. یک راه موثر برای ایجاد بک لینک های مرتبط و به صدا درآوردن نام شما در صنعت شما، انتشار رپورتاژ آگهی در وب سایت های مرتبط با صنعت معتبر است.

 

۶ . اقتدار آنها چقدر است؟

 

Domain Authority معیاری است که توسط Moz توسعه یافته است. میشه گفت، وب‌ سایت‌ های با اعتبار بالا راه هموار تری برای رتبه‌ بندی بالا در نتایج جستجو دارند، حتی اگر گوگل به طور رسمی وجود این معیار را تایید نکند.

 

ممکن است به نظر برسد که نمی‌ توانید از یک وب‌سایت با اعتبار بالا پیشی بگیرید، اما هر منبعی نقص‌ ها و شکاف‌ های محتوایی خود را دارد. شما باید از اینها استفاده کنید، به خصوص دومی.

 

۷ . عملکرد فنی آنها را بررسی کنید

 

عملکرد وب سایت شما به خودی خود یک عامل رتبه بندی است. گوگل از منابع بهینه شده حمایت می کند، بنابراین اطمینان از اینکه منابع شما به خوبی اجرا می شوند باید همیشه در اولویت باشند.

 

از آنجایی که اکثر مردم از طریق دستگاه های تلفن همراه خود وب را مرور می کنند، بهینه سازی و ریسپانسیو بودن برای تلفن همراه نیز ضروری است.

 

وب‌سایت‌ های قدیمی‌ تر همیشه با این مشکل مواجه می‌ شوند – حتی اگر رتبه دامنه آن‌ ها فوق‌ العاده بالا باشد، ممکن است به دلیل اندازه زیاد، تعداد زیاد افزونه‌ ها یا کد قدیمی‌ شان کند شود.

 

این همچنین ممکن است بهینه سازی آنها را برای موبایل سخت تر کند. اگر سایت رقیب شما در دسکتاپ عالی به نظر می رسد اما در موبایل مشکل دارد، این ممکن است فرصتی عالی برای برتری از آنها در موبایل باشد.

 

۸ . به لینک های داخلی آنها نگاهی بیندازید

 

لینک از سایر سایت‌ ها تنها نوع لینک هایی نیستند که به بهینه‌ سازی موتور جستجو کمک می‌ کنند.

 

شما همچنین باید لینک داخلی داشته باشید که به سایر صفحات وب سایت خودتون اشاره می کنند. این نه تنها باعث می‌شود وب‌ سایت شما برای مردم آسان‌ تر شود، بلکه برای خزنده‌ ها نیز راحت‌ تر می‌ شود.

 

ساختار لینک داخلی محکم وب سایت شما را برای ربات های گوگل که وارد می شوند، می خزند و منبع شما را ایندکس می کنند، دوستانه تر می کند.

 

ساختار لینک داخلی ضعیف می تواند منجر به تاخیر در ایندکس شدن شود. اما چگونه می توانید از آن به نفع خود استفاده کنید؟

 

اگر وب‌ سایت‌ های رقبای شما کاملا با لینک های داخلی مرتبط بهینه شده هستند، در حالی که وب‌ سایت شما اینطور نیست، باید تمام تلاش خود را برای رفع آن در اسرع وقت انجام دهید.

 

۹ . فیچر اسنیپت آن ها را بررسی کنید

 

فیچر اسنیپت ها عالی هستند. این قطعه‌ هایی از محتوا هستند که به‌ طور خودکار از محتوای ایندکس شده به نتایج موتور جستجو کشیده می‌ شوند.

 

فیچر اسنیپت

 

آنها چشم نواز هستند و حتی قبل از اینکه روی هر لینکی کلیک کنید به سوالات شما پاسخ می دهند. ایمن کردن یک featured snippet در واقع می تواند ارزشمندتر از اولین نقطه واقعی در نتایج جستجو باشد.

 

می توانید بررسی کنید که آیا رقبای شما به طور فعال محتوای خود را برای فیچر اسنیپت ها بهینه می کنند یا خیر. می‌ توانید این کار را با بررسی تعداد کل فیچر اسنیپت آنها انجام دهید. آیا در حال رشد است؟ آیا در حال کاهش است یا ثابت می ماند؟

 

برای بهینه‌ سازی محتوای خود برای فیچر اسنیپت ها ، باید سوالی را پیدا کنید که مردم می‌ پرسند، و سپس سعی کنید تا حد امکان دقیق و مختصر به آن پاسخ دهید – در این صورت شانس شما برای اینکه Google قطعه شما را در نتایج جستجو نمایش دهد افزایش می‌ یابد.

 

علاوه بر فیچر اسنیپت ها، ویژگی‌ های جستجوی دیگری نیز وجود دارد، از جمله ویدئو ها، افراد نیز سوال می‌ کنند و ویدئوها.

 

همه این موارد فوق‌ العاده مفید هستند و می‌ توانند برای وب‌ سایت شما بیشتر از اولین نقطه‌ های واقعی در Google معنی داشته باشند، زیرا وقتی افراد یک فیچر اسنیپت/فیلم/تصویر برجسته را می‌ بینند، به‌طور خودکار به سمت آن کشیده می‌ شوند و از اولین نتیجه می‌ گذرند.

 

همانطور که در تصویر زیر می بینید، کانال یوتیوب Uscreen در صفحه اول نتایج جستجو برای کلمه کلیدی “Twitch Monetization” رتبه بندی می شود.

 

فیچر اسنیپت ویدئو حتی شامل تایم لپس برای تماشای بخش‌ های خاصی از ویدئویی است که Uscreen در کانال YouTube خود آپلود کرده است.

 

فیچر اسنیپت ویدئو

 

۱۰ . مراقب به‌ روز رسانی‌ های الگوریتم باشید

 

هر چند وقت یک بار، گوگل روش کار الگوریتم خود را تغییر می دهد. گاهی اوقات تغییرات به قدری شدید هستند که تعادل قدرت را در یک بخش کامل به هم می زند.

 

به عنوان مثال، زمانی که الگوریتم پنگوئن سقوط کرد، بسیاری از سایت‌ هایی که بر روی لینک‌ سازی تمرکز داشتند، ناگهان دچار افت شدید شدند، زیرا لینک‌ های اسپم که روی آن‌ ها تکیه می‌ کردند، ناگهان ارزش خود را از دست دادند.

 

بنابراین، هر زمان که یک به‌ روز رسانی جدید منتشر می‌ شود، نه تنها باید وضعیت وب‌ سایت خود، بلکه وضعیت رقبای خود را نیز بررسی کنید.

 

بسیاری از به روز رسانی ها فرصت هایی را برای شما فراهم می کند تا از رقبا پیشی بگیرید، به خصوص اگر استراتژی که آنها بر آن تکیه کرده اند بی معنی شود.

 

نتیجه گیری

 

تجزیه و تحلیل رقبا ممکن است مانند یک تمرین کتاب درسی نظری به نظر برسد، اما همانطور که از این آموزش می بینید، به اندازه هر چیزی در بازاریابی دیجیتال تمرینی کاربردی و ارزشمند است.

 

 

 

منبع: nealschaffer

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

لطفا دیدگاه خود را درباره این نوشته برای ما ارسال کنید