دامین آتوریتی (Domain Authority) آیا یک عامل رتبه بندی گوگل است ؟

دامین آتوریتی

آیا Domain Authority عاملی است که سوزن را در بازی رتبه بندی جستجو حرکت می دهد ؟ با بررسی کارشناسان درباره دامین آتوریتی بیشتر بیاموزید.

 

بسیاری از شرکت ها و بازاریابان معتقدند که اعتبار دامنه یک معامله بزرگ است.

 

در همه جا راهنما هایی وجود دارد که چگونه می توانید اعتبار دامنه وب سایت خود را برای رتبه بندی بهتر در نتایج جستجو تقویت کنید.

 

اما آیا یک Domain Authority بالاتر واقعا منجر به رتبه‌ بندی بهتر می‌ شود ؟

 

در این مقاله، بررسی خواهیم کرد که دامین آتوریتی چیست و شواهدی مبنی بر اینکه آیا این یک عامل رتبه بندی گوگل است یا خیر.

 

دامین آتوریتی چیست ؟

 

برای درک اینکه آیا Domain Authority بخشی از الگوریتم گوگل است، ابتدا باید بفهمیم چیست.

 

اعتبار دامنه (DA)، یک معیار است که توسط Moz تعیین می شود.

 

همانطور که VentureSkies آن را توصیف می کند، تعریف کلی اقتدار دامنه به شرح زیر است:

 

“اعتبار دامنه یک وب‌ سایت نشان می‌ دهد که سایت چقدر برای یک حوزه موضوعی خاص هدف [و] ارتباط با … کلمات جستجو اهمیت دارد”

 

سپس، امتیاز Domain Authority یا DA Moz وجود دارد، که معیار را به این صورت تعریف می‌ کند: «…نمره رتبه‌ بندی موتور جستجو که توسط Moz ایجاد شده است که احتمال رتبه‌ بندی یک وب‌ سایت در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) را پیش‌ بینی می‌ کند.»

 

اعتبار دامنه توسط Moz با استفاده از ده ها عامل از جمله تعداد دامنه های پایه لینک دهنده و تعداد کل لینک ها محاسبه می شود و در مقیاس ۱۰۰ امتیازی نمایش داده می شود.

 

شایان ذکر است که Moz تنها پلتفرم SEO نیست که معیاری را برای اندازه گیری اعتبار وب سایت ایجاد کرده است. همچنین خواهید دید که:

 

Ahrefs دارای Ahrefs Rank و Domain Rating است. AR وب سایت ها را در پایگاه داده Ahrefs بر اساس اندازه و کیفیت بک لینک هایشان رتبه بندی می کند، در حالی که رتبه دامنه قدرت پروفایل بک لینک یک وب سایت را در مقایسه با سایرین در پایگاه داده Ahrefs در مقیاس ۱۰۰ امتیازی نشان می دهد.

Semrush دارای یک Authority Score است که کیفیت کلی و عملکرد سئو یک دامنه یا صفحه وب را اندازه گیری می کند.

 

Majestic دارای امتیازات متریک که تعداد لینک های یک وب سایت و کیفیت محتوای وب سایت را اندازه گیری می کند.

 

ادعا: اعتبار دامنه به عنوان یک عامل رتبه بندی

 

بسیاری از مقالات در مورد Domain Authority به آن به عنوان امتیاز رتبه‌ بندی موتور جستجو اشاره می‌ کنند و نشان می‌ دهند که یک پیش‌ بینی‌ کننده خوب برای عملکرد یک وب‌ سایت در SERP برای عبارات کلیدی هدفمند است.

 

این می تواند برخی را به این باور برساند که Domain Authority یک عامل رتبه بندی برای موتورهای جستجو مانند Google است.

 

حتی یک موضوع توییتر جالب در سال ۲۰۲۰ توسط یکی از بنیانگذاران Moz به نام Rand Fishkin، وجود دارد که اسناد داخلی گوگل را نشان می‌ دهد که گوگل معیاری شبیه به اعتبار دامنه دارد.

 

اما به خواندن این مقاله ادامه دهید – شواهد روشن می شود.

 

اعتبار دامنه به عنوان یک عامل رتبه بندی: شواهد

 

وب سایت Moz می گوید امتیاز دامین آتوریتی آن بر نتایج جستجوی گوگل تاثیر نمی گذارد.

 

“Domain Authority یک عامل رتبه بندی گوگل نیست و هیچ تاثیری بر نتایج موتورهای جستجو ندارد.”

 

در سال ۲۰۱۵، از Gary Illyes، رئیس بخش Sunshine و Happiness در گوگل، در مورد انتقال authority از HTTP به HTTPS سوال شد. پاسخ او:

 

«ما «authority» نداریم، اما سیگنال‌ ها را باید در نظر گرفت، بله.»

 

در سال ۲۰۱۶، Illyes به سوالی در مورد اینکه آیا افزودن یا حذف صفحات از یک وب سایت بر اعتبار دامنه آن تاثیر می گذارد، پاسخ داد.

 

“بنابراین، مشکل من این است که من چیزی در رتبه بندی نمی دانم که به “اقتدار دامنه” ترجمه شود، بنابراین نمی توانم پاسخ دهم”

 

چند هفته بعد، در طی بحثی در مورد لینک دادن به فایل های تصویری یا صفحات وب برای تاثیر بر اعتبار دامنه، Illyes پاسخ داد:

 

ما واقعا «اقتدار دامنه کلی» نداریم. هر چند یک لینک متنی با انکر تکست بهتر است”

 

حالا، تاییدیه‌ های زیادی از جان مولر، خواهید دید که Domain Authority وجود دارد اما Google از آن استفاده نمی‌ کند.

 

در دسامبر ۲۰۱۶، مولر به نظری درباره اینکه دامنه دسکتاپ دارای اعتبار بالاتر است پاسخ داد.

 

«گوگل از «دامین آتوریتی» استفاده نمی‌ کند»

 

در سال ۲۰۱۸، وقتی در توییتر از او پرسیده شد که آیا Domain Authority وجود دارد – دوباره – مولر پاسخ داد:

 

«Domain Authority (DA) یک امتیاز رتبه‌ بندی موتور جستجو است که توسط Moz ایجاد شده است» بنابراین وجود دارد = بله. ولی موتورهای جستجو از آن استفاده نمی کنند.”

 

در سال ۲۰۲۲، مولر به سوال دیگری در مورد Domain Authority در Reddit پاسخ داد. سوال این بود که چگونه می توان یک وب سایت را با دامین آتوریتی ۳۱ افزایش داد. مولر پاسخ داد:

 

“از یک طرف، برای جستجوی گوگل نیازی به DA ندارید. گوگل *اصلا* از آن استفاده نمی کند. اگر می خواهید سایت خود را در جستجو ارتقا دهید، باید روی چیز دیگری تمرکز کنید یا حداقل از معیارهای دیگر برای آن استفاده کنید. عمدتا به همین دلیل است که DA به عنوان یک معیار توسط بسیاری از سئوکاران مورد مخالفت قرار می گیرد. برای این زمینه، فکر نمی‌ کنم در ۱۴ سالی که این کار را انجام می‌ دهم، هرگز به دنبال DA سایتی بوده باشم.”

 

او توصیه های بیشتری در مورد اینکه چگونه می توان با تمرکز بر موضوعی با رقابت کم و ایجاد «…مجموعه معقول از محتوای فوق العاده» در مورد آن موضوع، اعتبار دامنه را بهبود بخشید.

 

او تاکید کرد که سیگنال های کاربر، نه هر نوع امتیاز authority، چیزی است که سوزن را حرکت می دهد.

 

دامین آتوریتی به عنوان یک سیگنال رتبه بندی: قضاوت ما

 

Domain Authority (DA) توسط Moz شبیه به Domain Rank (DR) توسط Ahrefs، امتیاز Semrush و امتیازات متریک توسط Majestic است.

 

همه آنها معیار های اعتباری هستند که توسط ابزار های شخص ثالث محاسبه شده اند و هیچ تاثیر واقعی بر رتبه بندی موتورهای جستجو ندارند.

 

در حالی که مولر یک بار پیشنهاد کرد که گوگل معیار هایی دارد که موارد مشابه اعتبار دامنه را نشان می دهد، اما او بارها استفاده از دامین آتوریتی توسط Moz را در توییتر و Reddit رد کرده است.

 

او همچنین خاطر نشان کرد که آنها به هر کاری که در داخل انجام می دهند «اعتبار دامنه» نمی گویند.

 

بنابراین، می‌ توان نتیجه گرفت که دامین آتوریتی یک عامل رتبه‌ بندی نیست.

 

 

 

منبع: searchenginejournal

لطفا دیدگاه خود را درباره این نوشته برای ما ارسال کنید