آیا وب سایت شما دچار افت رتبه بندی شده ؟
آیا نگران این هستید که سایت شما با Core Web Vitals گوگل مطابقت نداشته باشد ؟
آیا می خواهید سرعت صفحه وب سایت خود را بهینه کنید اما مطمئن نیستید که در مرحله بعد چه کاری انجام دهید ؟
این راهنما شما را گام به گام در مراحل زیر راهنمایی می کند:
چگونه Core Web Vitals وب سایت خود را آزمایش کنیم.
چگونه برای سرعت بخشیدن به وب سایت خود برنامه ریزی کنیم.
چگونه عملکرد خود را در طول زمان ارزیابی کنیم.
اما ابتدا، بیایید درک کاملی از Core Web Vitals داشته باشیم و چرا باید به این معیار های کلیدی سئو توجه کنیم.
Core Web Vitals مجموعه ای از سه معیار سرعت صفحه است که توسط گوگل توسعه داده شده است.
هر متریک جنبه متفاوتی از تجربه بازدید کننده در صفحات وب سایت شما را اندازه گیری و رتبه بندی می کند.
Largest Contentful Paint (LCP): محتوای صفحه اصلی چقدر سریع رندر می شود ؟
Cumulative Layout Shift (CLS): آیا page layout پس از رندر پایدار است ؟
First Input Delay (FID): صفحه چقدر سریع به ورودی کاربر واکنش نشان می دهد ؟
هرچه نتایج شما در تست Core Web Vitals بهتر باشد، رتبه شما در نتایج موتورهای جستجو بهتر خواهد بود.
معیار های Core Web Vitals با به روز رسانی Page Experience در ژوئن ۲۰۲۱ به یک عامل رتبه بندی تبدیل شد.
Google این معیار ها را از کاربران واقعی Chrome به عنوان بخشی از گزارش تجربه کاربر Chrome (CrUX) جمع آوری می کند.
سپس از این داده ها برای رتبه بندی نتایج جستجو استفاده می شود.
برای هر معیار، گوگل آستانه ای را برای تجربه کاربری «خوب» تعریف کرده است و این امتیازات خوب در هر گزارش Core Web Vitals سبز رنگ خواهند شد. به عنوان مثال، Largest Contentful Paint یا (LCP) باید در عرض ۲٫۵ ثانیه پس از هدایت به یک صفحه اتفاق بیفتد.
اگر ۷۵ درصد از user experiences آستانه های “Good” را برای هر سه معیار بر آورده کنند، آنگاه یک وب سایت حداکثر افزایش رتبه را خواهد داشت.
برخلاف Core Web Vitals، امتیاز Lighthouse بر رتبه بندی موتور های جستجوی شما تاثیری ندارد. حتی اگر Lighthouse امتیاز پایینی به شما بدهد، کاربران واقعی شما ممکن است تجربه خوبی در وب سایت شما داشته باشند.
علاوه بر معیار های Core Web Vitals، بسیاری از ابزار های عملکرد نیز امتیاز عملکردی بین ۰ تا ۱۰۰ را به شما نشان می دهند.
این امتیاز عملکرد Lighthouse نامیده می شود که بر اساس ابزار تست Google’s Lighthouse است که بسیاری از تست های سرعت سایت دیگر بر روی آن ساخته شده اند.
این امتیاز ارزیابی سطح بالایی از وب سایت شما را ارائه می دهد.
با این حال، هنگام بهینه سازی صفحات خود، می توانید آن را نادیده بگیرید و به جای آن بر معیار های خاصی که می خواهید بهبود دهید تمرکز کنید.
بنابراین، بیایید شروع به بهبود معیار های سرعت وب سایت کنیم که واقعا مهم هستند – Core Web Vitals.
از « Search Console»، یک ابزار Google که گزارش های عمیقی از عملکرد وب سایت شما در نتایج جستجو ارائه می کند، بازدید کنید.
اگر کنسول جستجو را برای سایت خود تنظیم کرده اید، می توانید به سرعت گزارش های Core Web Vitals زنده وب سایت خود را مشاهده کنید. اگر نه، در اینجا نحوه راه اندازی وب سایت خود در کنسول جستجوی Google آورده شده است.
این تب Core Web Vitals نشان می دهد که وب سایت شما با توجه به معیار های تجربه کاربر Google چقدر خوب عمل می کند.
اگر فقط «good URLs» دارید، کارتان خوب است و لازم نیست نگران بهینه سازی بیشتر Core Web Vitals برای سئو باشید.
اما، اگر برخی از صفحات شما به عنوان «poor» یا «needs improvement» علامت گذاری شده اند، بهبود معیار های Core Web Vitals می تواند به رتبه بندی سایت شما در گوگل کمک کند.
تک صفحات کند در وب سایت شما می توانند معیار ها و تجربه وب سایت کامل شما را کاهش دهند. بنابراین، مکان یابی و تعمیر هر صفحه ای که امتیاز «poor» یا «needs improvement» را دارد بسیار مهم است.
اگر وب سایت شما ترافیک زیادی دارد، این مرحله آسان است.
۱ . تب Core Web Vitals را باز کنید.
۲ . برای داده های تلفن همراه یا دسکتاپ روی «Open Report» کلیک کنید.
۳ . یکی از مسائل فهرست شده در قسمت «Why URLs aren’t considered good» را انتخاب کنید.
۴ . روی یکی از گروه های URL با مشکل کلیک کنید.
Google داده های سطح URL را برای صفحات نمونه در گروه ارائه می کند و شما می توانید تلاش خود را روی صفحاتی متمرکز کنید که بدترین عملکرد را در Core Web Vitals دارند.
با این حال، هنگامی که در کنسول جستجو قرار گرفتید، ممکن است به جای صفحات تکی، فقط داده های «URL groups» را ببینید. این کاملا طبیعی است
اگر وب سایت جدید تری دارید که ترافیک زیادی دریافت نمی کند، Google چندین URL را در یک گروه URL واحد ترکیب می کند و گروه را بر اساس Core Web Vitals رتبه بندی می کند.
به احتمال زیاد، صفحات درون آن گروه URL به قدری شبیه هستند که تغییراتی که در یک صفحه ایجاد می کنید می تواند برای صفحات دیگر گروه تکرار شود.
کنسول جستجوی گوگل گاهی اوقات صفحات مشابه در وب سایت شما را در URL groups دسته بندی می کند. این به این دلیل است که اکثر صفحات در وب سایت شما به خودی خود ترافیک کافی برای Google دریافت نمی کنند تا داده های عملکرد کافی داشته باشد.
از گزارش های دقیق Core Web Vitals دسکتاپ و موبایل در کنسول جستجوی Google استفاده کنید تا متوجه شوید چه بخش هایی از وب سایت شما کند هستند.
در همان منطقه قبلی، می توانید گروه های URL کند خود را نیز مشاهده کنید.
در اسکرین شات بالا، می بینیم که گروهی از ۳۰ تا URL در وب سایت وجود دارد که از Largest Contentful Paint خوبی برخوردار نیستند.
به طور پیش فرض، کنسول جستجو یک URL نمونه از گروه را نشان می دهد. برای مشاهده لیست کامل URL های گروه می توانید روی گروه کلیک کنید.
اما فقط به این دلیل که یک گروه از URL ها کند هستند، به این معنی نیست که هر صفحه در آن گروه کند است. شما باید بیشتر بررسی کنید تا مشخص کنید چه صفحاتی را باید بهینه کنید.
اگر فهرست طولانی ای از «URLs with not enough usage data» را می بینید، ما یک راه حل برای شما داریم.
Google فقط داده های عملکرد در سطح URL را برای صفحات جداگانه ای ارائه می کند که ترافیک کافی برای ثبت داده ها را دریافت می کنند.
از آنجایی که اطلاعات کاربر واقعی کافی ندارید، بهترین گزینه شما این است که تست های عملکرد مبتنی بر آزمایشگاه را اجرا کنید تا ببینید کدام صفحات در گروه URL کند هستند.
تست های مبتنی بر آزمایشگاه در یک محیط کنترل شده برای اندازه گیری عملکرد صفحه اجرا می شوند.
داده های آزمایشگاهی با داده های میدانی مطابقت ندارند، اما می توانید از آن برای رتبه بندی صفحات خود و شناسایی کند ترین آنها استفاده کنید.
می توانید از یک ابزار رایگان تست سرعت سایت برای اجرای آزمایش های خود استفاده کنید، یا از DebugBear برای آزمایش صفحات به صورت انبوه و رتبه بندی آنها بر اساس معیار های Core Web Vitals استفاده کنید.
هنگامی که تشخیص دادید کدام صفحات عملکرد ضعیفی دارند، می خواهید به طور مداوم وب سایت خود را زیر نظر داشته باشید تا تغییرات عملکرد را سریع تر تشخیص دهید.
DebugBear هم آزمایش های مستمر مبتنی بر آزمایشگاه را اجرا می کند و هم داده های واقعی کاربر Google را در طول زمان ردیابی می کند. به این ترتیب می توانید تایید کنید که بهبو دهای Core Web Vitals کار می کنند و در مورد هر گونه مشکل تصادفی که رخ می دهد هشدار دریافت کنید.
سه نوع صفحه وجود دارد که باید نظارت داشته باشید:
صفحات خاصی که شناسایی کردید دارای Core Web Vital ضعیف هستند.
صفحات کلیدی پر بازدید مانند صفحه اصلی شما.
صفحات رقیب معادل تا بتوانید مقایسه و محک بزنید.
نکته حرفه ای: دسته بندی صفحات مختلف را در وب سایت خود شناسایی کنید و یک یا دو URL را برای هر نوع صفحه نظارت کنید.
صفحات درون یک دسته ویژگی های عملکردی مشابهی خواهند داشت. نظارت بر ۵۰ صفحه مشابه به طور کلی به شما کمک نمی کند تا مشکلات عملکرد اضافی را پیدا کنید.
با یک تست عملکرد، می توانید دلایل دقیق نمرات «needs improvement» یا «poor» را بیاموزید.
برای اجرای تست عملکرد روی صفحات تکی کند خود:
مشاهده کنید: به debugbear.com/test بروید.
تست: URL صفحه وب کند خود را وارد کنید.
بررسی: نتایج Core Web Vitals خود را تجزیه و تحلیل کنید و توصیه های موجود در گزارش خود را بخوانید تا سرعت سایت خود را افزایش دهید.
Largest Contentful Paint (LCP) اندازه گیری می کند که چقدر طول میکشه بعد از هدایت بزرگترین عنصر محتوا در صفحه.
بنابراین اولین قدم شناسایی عنصر LCP است – برای مثال، یک تصویر بزرگ یا هدینگ در صفحه.
هنگامی که این کار انجام شد، می توانید به دنبال کارهایی باشید که می توانید برای بارگیری منابع لازم برای نمایش سریعتر آن محتوا انجام دهید.
Cumulative Layout Shift میزان پایداری layout بعد از رندر را اندازه گیری می کند.
برای کاهش آن، بررسی کنید که چه عناصر UI بعد از بارگیری اولیه صفحه، موقعیت خود را تغییر می دهند.
First Input Delay اندازه گیری می کند که چه مدت پس از تعامل کاربر، صفحه شروع به پردازش ورودی کاربر می کند.
آزمایش های آزمایشگاهی معمولا تعاملات کاربر را شبیه سازی نمی کنند، اما همچنان می توانید کارهای طولانی CPU را بررسی کنید که سرعت پردازش ورودی کاربر توسط صفحه را به تاخیر می اندازد.
تاثیر بهینه سازی های مختلف سرعت سایت بسیار متفاوت است.
اغلب، اعمال تعداد کمی از بهبود ها می تواند به شدت کل سایت شما را بالا ببرد.
قبل از اعمال هرگونه تغییر، موارد زیر را در نظر بگیرید:
تأثیر آن بر Core Web Vitals چقدر خواهد بود ؟
آیا بهبود ها فقط برای یک صفحه خاص یا در کل وب سایت اعمال می شود ؟
اجرای این تغییر چقدر کار خواهد کرد ؟
DebugBear شامل یک ویژگی Experiments است که به شما امکان می دهد بهینه سازی عملکرد را بدون نیاز به ایجاد و استقرار تغییرات کد در وب سایت خود امتحان کنید.
می توانید HTML صفحه را تغییر دهید تا ببینید که چگونه تغییرات در اولویت بندی منابع روی وب سایت شما در عمل تاثیر می گذارد.
برای مثال، در زیر می توانیم مراحل اولیه فرآیند رندرینگ یک وب سایت را مشاهده کنیم. در نهایت یک تصویر در بالای صفحه نشان داده می شود. اسکرین شات در نقطه انتخاب شده در فرآیند رندر نشان می دهد که page layout قبل از بارگذاری تصویر چگونه به نظر می رسد.
در ضبط ویدئوی پایه در سمت چپ، هیچ فضایی برای تصویر در حین بارگیری فایل تصویر در نظر گرفته نمی شود و در نتیجه در هنگام رسیدن تصویر، برخی از محتوای صفحه به سمت پایین تغییر می کند.
در سمت راست، آزمایشی را مشاهده می کنیم تا ببینیم اگر حداقل ارتفاع برای تصویر تعیین شود، صفحه چگونه بارگذاری می شود، که layout shift را حذف می کند.
راه دیگر برای بررسی اینکه آیا تغییرات شما تاثیر مطلوبی دارند، استفاده از تغییرات کد در یک محیط مرحله بندی و اجرای آزمایش ها در آنجا است.
تایید زود هنگام پیشرفت های متریک به شما کمک می کند تغییراتی را که کار می کنند و تاثیر مثبتی بر Core Web Vitals دارند، سریع پیدا کنید.
هنگامی که تغییرات شما در مرحله تولید یا لایو هستند، ۳۰ روز طول می کشد تا نتیجه کامل بهینه سازی های خود را مشاهده کنید.
هنگامی که می توانید تاثیر بهینه سازی های خود را مشاهده کنید، می توانید این مراحل را دوباره طی کنید تا تصمیم بگیرید که چه چیزی را در مرحله بعد بهینه کنید.
DebugBear می تواند با آسان کردن اجرای تست های عملکرد، شناسایی فرصت های بهبود و پیگیری سرعت صفحه در طول زمان، به بهبود Core Web Vitals شما کمک کند.
این محصول برای بهینه سازی Core Web Vitals ساخته شده است و داده های کاربر واقعی Google را با گزارش های عمیق ترکیب می کند که به شما کمک می کند وب سایت خود را سریع تر کنید.
منبع: searchenginejournal