چک لیست آموزش سئو

آموزش سئو

ارتقاء سئوی هر سایتی نیاز به ابزارهایی دارد که ویکی دمی، آکادمی سئو، وورد پرس و دیجیتال مارکتینگ قصد دارد به طور مفصل در مورد آنها به شما توضیح دهد. نخست باید به این نکته اشاره کنیم که سئو به سه بخش مختلف تقسیم می‌شود که عبارتند از:

 

  • سئو داخلی

 

  • سئو خارجی

 

  • سئو تکنیکال

 

که هر یک از این سه نوع دارای نکات مفصلی هستند. دو ابزار مهم سئو عبارتند از Google Analytics و Google tag manager که هر دو به وسیله گوگل معرفی شده‌اند و برای آغاز کار سئو به آنها نیاز داریم.

 

سئو داخلی

 

سئو داخلی چیست؟

 

سئو داخلی یا سئو آن-پیج (On-page SEO) به محتوای صفحات وب ارتباط دارد. این محتوا به موتورهای جستجو و همچنین بازدید کننده اعلام می‌کند که در صفحۀ شما درباره چه موضوعی صحبت شده است. از جمله مؤلفه های سئو داخلی می‌توان به این موارد اشاره کرد:

 

  • متن جایگزین تصویر (Image Alt Text)

 

  • میزان استفاده از کلمات کلیدی

 

  • توضیحات متا (Meta Description)

 

  • تگ های H1

 

  • انتخاب URL

 

  • لینک های داخلی

 

اهمیت تکنیک های سئو داخلی به این دلیل است که عناصر آن می‌توانند در شکل ظاهری وب سایت شما دیده شوند.

 

چک لیست سئو داخلی

 

۱) تحقیق کلمات کلیدی به منظور یافتن کلمات کلیدی برتر

 

۲) انتخاب یک کلمۀ کلیدی برای محتوای خود

 

۳) اطمینان از این که کلمۀ کلیدی برای سایر محتواها در نظر گرفته نشده باشد

 

۴) انتخاب ۵-۳ کلمۀ کلیدی مرتبط برای محتوا

 

۵) تولید محتوا برای کلمۀ کلیدی خود

 

۶) نوشتن عنوانی که حاوی کلمۀ کلیدی انتخاب شده باشد

 

۷) قرار دادن عنوان در تگ H1

 

۸) ایجاد محتوای دست کم ۳۰۰ کلمه ای

 

۹) نوشتن محتوای یونیک

 

۱۰) نگارش محتوای با کیفیت

 

۱۱) نوشتن مطالب در یک سطح قابل درک

 

۱۲) کلمۀ کلیدی را به گونه ای در متن قرار دهید که چگالی آن به حدود ۳ – ۲ درصد از کل متن برسد

 

۱۳) دست کم یک بار از هر کلمۀ کلیدی مرتبط در بدنۀ متن استفاده کنید

 

۱۴) تیجاد محتوایی که امکان مرور سریع آن باشد

 

۱۵) قرار گرفتن زیر عنوان ها در تگ H2

 

۱۶) دست کم یک بار استفاده از کلمۀ کلیدی در هر زیر عنوان

 

۱۷) استفاده از کلمۀ کلیدی در نخستین و واپسین پاراگراف متن

 

۱۸) استفاده از انکر تکست هدفمند با لینک های داخلی

 

۱۹) لینک دهی به سایت های مرتبط و با کیفیت

 

۲۰) تنظیم لینک های خارجی به گونه ای که در صفحه جدید باز شوند

 

۲۱) افزودن دست کم یک تصویر به محتوای ۳۰۰ کلمه ای

 

۲۲) استفاده از کلمۀ کلیدی در نام فایل تصویری

 

۲۳) استفاده از کلمۀ کلیدی در عنوان تصویر

 

۲۴) استفاده از کلمۀ کلیدی در تگ ALT

 

۲۵) تنظیم درست اندازۀ تصویر

 

۲۶) انتخاب آدرس صفحه (URL) به صورت سازگار با سئوی انتخابی

 

۲۷) مشخص ساختن برچسب ها و دسته بندی های مرتبط (در پُست های وبلاگی)

 

۲۸) افزودن بک عنوان متای بهینه سازی شده

 

۲۹) اضافه کردن توضیحات متای بهینه سازی شده

 

۳۰) استفاده از نشانه های داده های ساختار یافته

 

۳۱) اضافه کردن لینک اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

 

۳۲) بازخوانی محتوا

 

۳۳) بازنگری و مرور پایانی کل محتوا

 

سئو خارجی

 

سئو خارجی چیست؟

 

سئو خارجی یا سئو آف-پیج (Off-page SEO) به موتورهای جستجو اعلام می‌کند که وب سایت شما بر اساس نظر وب سایت‌های دیگر (یعنی از طریق بک لینک ها) چقدر جذابیت، اعتبار و فایده دارد. تعداد و کیفیت بک لینک ها در پیج اتوریتی یا اعتبار صفحه (Page Authority | PA) تأثیر دارد. بدین ترتیب که هر چه پیچ دارای لینک مرتبط بیشتری باشد، رتبه بالاتری به دست خواهد آورد.

 

چک لیست سئو خارجی

 

۱) نصب سرچ کنسول گوگل

 

۲) نصب گوگل آنالیتیکس

 

۳) نصب افزونۀ سئو

 

۴) ایجاد سایت مپ

 

۵) سایجاد فایل txt

 

سئو تکنیکال

 

سئو تکنیکال یا سئو فنی چیست؟

 

سئو تکنیکال یعنی بهینه سازی جنبه‌های فنی یک وب سایت به منظور بهبود رتبه آن در موتورهای جستجو. از بخش های اصلی سئو تکنیکال می‌توان به بهبود سرعت وب سایت، ساده سازی ساختار وب سایت برای خزش یا کراولینگ (Crawling) و همچنین قابل درک نمودن آن برای موتورهای جستجو اشاره کرد. در واقع سئو فنی بخشی از سئو داخلی است. زیرا برای بهبود عناصر داخلی وب سایت با هدف کسب رتبه‌های بالاتر در موتورهای جستجو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

اگر بخواهیم در آموزش سئو در مورد اهمیت سئو تکنیکال صحبت کنیم، باید به این نکته اشاره کنیم که سئو تکنیکال نقش بسیار مهمی در افزایش ترافیک وب سایت دارد. به عنوان مثال، ممکن است سایت شما از محتوای مفید و کاملی برخوردار باشد. ولی موتورهای جستجو قادر به درک آن نباشند. بدون در نظر گرفتن معیارهای سئو تکنیکال، موتورهای جستجو نمی‌توانند محتوای وب سایت شما را به خوبی درک و معرفی کنند. موتورهای جستجو دوست دارند که بهترین نتایج را برای کوئری‌ها (Query) یا جستجوهای کاربران ارائه کنند. لذا ربات های آنها وب سایت ها را بر اساس معیارهای ویژه رتبه بندی می‌کنند. البته به این نکته هم توجه داشته باشید که اگر وب سایت شما دارای مشکلات فنی جدی باشد، این امکان وجود دارد که موتورهای جستجو وب سایت شما را بلاک کنند و از فهرست نمایه گذاری یا اندیکس حذف نمایند. نقش اصلی برای افزایش رضایت بازدیدکنندگان از وب سایت را سئو فنی بر عهده دارد.

 

چک لیست سئو تکنیکال

 

۱) سریع لود شدن سایت

 

۲) قابلیت خزش یا کراولینگ

 

۳) نداشتن لینک‌های خراب

 

۴) نداشتن محتوای کپی

 

۵) امنیت سایت

 

۶) داشتن داده‌های ساختاریافته (Structured Data)

 

۷) داشتن سایت مپ XML

 

۸) استفاده از تگ hreflang در وب‌سایت‌های بین‌المللی

 

سئو تکنیکال با سئو داخلی و سئو خارجی چه تفاوتی با هم دارد ؟

 

همان طور که در بالا هم اشاره شد، سئو داخلی سایت، به محتوای صفحات وب ارتباط دارد، ولی سئو خارجی سایت به اعتبار و جذابیت صفحات وب سایت از دیدگاه وب سایت های دیگر می پردازد و سئو تکنیکال، یا سئو فنی به عناصری از قبیل ساختار وب سایت و سرعت بارگذاری صفحات اشاره دارد.

 

سخن پایانی

 

دراین مقاله به تشریح چک لیست سئو داخلی، چک لیست سئو خارجی و چک لیست سئو تکنیکال اشاره کردیم. در پایان به این نکته نیز توجه داشته باشید که برای ارتقاء سئوی سایت، هیچ یک از انواع سئوهای معرفی شده و چک لیست‌های مربوط به آنها را نباید از نظر دور داشت و باید به صورت کامل مورد بررسی و پیگیری قرار گیرند.

 

لطفا دیدگاه خود را درباره این نوشته برای ما ارسال کنید