کلمه سئو مخفف عبارت Search Engine Optimization است که از کلمات معادل SEO یا بهینه سازی موتور جستجو نیز استفاده میشود که همگی آنها یک معنی واحد دارند. سئو را میتوان مجموعهای از روشها برای تغییر استراتژیک وب سایتها دانست. بهینهسازی موتور جستجو یا سئو برای کمک کردن به بهبود بازید و ارتباط وب سایتها در نتایج جستجو برای رسیدن به رتبهبندی بالا، ایجاد شدهاند. این فرآیند به بیان مهمترین عوامل مرتبط صفحه و افزایش اهمیت آن در صفحه نتایج جستجو، میپردازد. در حالت کلی سه نوع SEO وجود دارد که سئو داخلی یکی از آن ها است.در ادامه به این سوال پاسخ میدهیم که سئو داخلی چیست و چه کار بردی دارد.
سئو داخلی چیست ؟ سئو وب سایت آن پیج یا سئو داخلی، به مجموعه اقداماتی که برای بهینهسازی صفحات وب انجام میشود تا به بالاتر رفتن رتبه سایت در موتورهای جستجو کمک کند گفته میشود. On-Page SEOکه به سئو پایه نیز مشهور است شامل موارد مختلفی همچون بهینه سازی محتوا، کدنویسی، پیاده سازی فنی، ساختار و نمای استفاده درست از ساختار هدینگ کلمات کلیدی مهم لینک سازی داخلی مطالب سایت میشود.
به دلیل اینکه که تمامی این کارها و اقدامات در داخل خود سایت صورت میگیرد به آن سئو داخلی سایت یا سئو آن پیج گفته میشود. همچنین علاوه بر اینکه سئو داخلی مناسب باعث میشود توسط موتورهای جستجو دیده شد، به مخاطب مستقیم وبسایت هم کمک میکند تا درک بهتری از صفحات داشته باشد. هدف اصلی سئو داخلی چیست؟ هدف اصلی سئو داخلی بالا رفتن امتیاز وبسایت در نتایج جستجو میباشد.
در این فرآیند چند مورد اهمیت بالایی پیدا میکند. مواردی از قبیل عنوانهایی که برای مطالب وبسایت انتخاب میشود و یا توضیحاتی که درباره یک محتوا یا محصول نوشته میشود ویا حتی آدرسی که به عنوان آدرس صفحه در نظر گرفته میشود. تمام این موارد معرف محتوای شما به موتورهای جستجو هستند. قبل از همه این موارد گفته شده انتخاب کلمه کلیدی مناسب هم اهمیت زیادی دارد.
بنابراین مدیران ومسئولان وب سایت ها تمام تلاش خود را بکار میگیرند تا نتایج کار طراحی سایت و تولید محتوا برای موتورهای جستجو بهینه سازی شود که این فرآیند در واقع همان سئو داخلی است.
سئو داخلی به دو بخش تقسیم میشود:
وجود مشکل ساختاری یا تکنیکال باعث ایجاد اختلال در مسیر حرکت کاربر در سایت میشود و به سردرگمی او میانجامد بنابراین وجود این مشکلات احتمالا باعث آن میشود که کاربر سایت را ترک کند و از ادامه فعالیت خود در سایت منصرف شود. بنابراین در سئو تکنیکال تلاش میشود اشتباهات برنامه نویسی برطرف شود تا کاربر به راحتی بتواند به آنچه نیاز دارد به سهولت دسترسی داشته باشد و از خروج کاربر از سایت جلوگیری کند پیدا کردن مشکلات تکنیکال سایت با آنالیز وب سایت نیز قابل تشخیص است.
الگوریتمهای گوگل به علت ورود بازاریابان و نویسندگان حرفه ای به حوزه سئو، متحول و تولید محتوای تخصصی را وارد عرصه جدیدی کرد. و به همین دلیل ارزش واهمیت محتوا و بهینه سازی نوشتار چند برابر شد.
هنگامی که یک کلمه کلیدی برای محتوا انتخاب میشود به این معناست که محتوای نوشته شده در آن صفحه درباره همان کلمه کلیدی یا حول محور همان کلمه میچرخد. بنابراین از نظر محتوایی لازم است چند بار از کلمه کلیدی مدنظر در نوشته استفاده کرد. در گذشته این مسأله به این صورت بود که هرچقدر بیشتر از کلمه کلیدی استفاده میکردید گوگل شما را در آن کلمه کلیدی در نتایج بالاتری نشان میداد. همین مسأله باعث به وجود آمدن سایتهای اسپمی شده بود که هنگامیکه وارد صفحات آنها میشدید با هیچ محتوایی به جز تکرار بیمعنای کلمات کلیدی روبهرو نبودید. در حال حاضر گوگل این الگوریتم را به شدت بهینه کرده است و دیگر تکرار صرف کلمات کلیدی برای سئو گرفتن کافی نمیباشد.
در حال حاضر یک چگالی برای کلمه کلیدی در متن در نظر گرفته میشود که با توجه به حجم محتوایی که نوشته شده میبایست تا یک حدی از کلمه کلیدی مدنظر در متن استفاده کرد.
همان طور که گفته شد استفاده از کلمه کلیدی در عنوان هر مقالهای یا بهتر است بگوییم هر صفحهای در سایت اهمیت زیادی در سئو داخلی دارد. بنابراین کلمات کلیدی مهم و مرتبط با آن صفحه از سایت شما هم باید در عنوان ذکر شود تا زمانی که کاربر آن کلمه کلیدی را سرچ میکند، گوگل ان را به سمت سایت شما هدایت کند.
مهمترین فاکتورهای سئو داخلی چیست؟ تگ عنوان یکی از مهمترین فاکتورهای سئو داخلی است که میتواند به افزایش ترافیک سایت شما کمک زیادی کند.
مهمترین نقش سئو داخلی چیست؟ مهمترین نقش را در سئو داخلی داشتن محتوای باکیفیت ، ایفا میکند. اگر استراتژی تولید محتوا و یا بازاریابی محتوایی را به درستی انجام داده باشید، قطعا رشد زیادی در سئو پیج خواهید کرد.
اگرچه سئو داخلی رکن بسیار مهم و تاثیرگذاری در سئو است اما به تنهایی کفایت نمیکند و علاوه بر داخل سایت، سئو خارجی هم لازم است مورد توجه قرار گیرد. در غیر این صورت نمیتوان انتظار داشت استراتژیهای سئو موفق شود. نتایج مطلوب همیشه با تلاش فراوان به دست میآید. در صورتیکه سئو داخلی و خارجی سایت به صورت همزمان از کیفیت مناسب برخوردار باشد، دستیابی به رتبه های برتر گوگل یک امر طبیعی خواهد بود.