بررسی مدارک، یکی از مهم‌ترین بخش‌های کارشناسی خودرو

انتقال سند آخرین و مهم‌ترین مرحله در هنگام خرید خودرو کارکرده است. با این کار شما اطمینان خواهید یافت که صاحب اصلی خودرو هستید و به‌این‌ترتیب معامله شما تکمیل خواهد شد. به‌علاوه با این کار راه را بر روی هرگونه اقدام برای کلاه‌برداری خواهید بست. بنابراین بهتر است که انتقال سند خودرو را در اسرع وقت انجام داده و آن را به تعویق نیندازید. در این مقاله از همراه مکانیک می‌خواهیم راهنمای جامعی را برای انتقال سند خودرو به شما ارائه دهیم.

تنظیم دقیق قرارداد، نخستین مرحله از انتقال سند خودرو

پس‌ازاینکه تصمیمتان برای خرید خودرو قطعی شد، نخستین کاری که باید انجام دهید تنظیم یک قرارداد با فروشنده است. با استناد به این قرارداد شما به‌عنوان مالک خودرو شناخته‌شده و فروشنده نمی‌تواند آن را به شخص دیگری بفروشد. بنابراین لازم است که اطلاعات را به‌طور دقیق و کامل در این قرارداد ذکر کنید تا بعداً مشکل یا ایرادی متوجه آن نشود.

سه بند نخست این قرارداد باید با مشخصات کامل خریدار، فروشنده و خودرو پر شود. در این قسمت‌ها باید آدرس فروشنده و خریدار به‌طور کامل ذکر شود. همچنین باید تمامی مشخصات خودرو ازجمله مدل، رنگ، شماره شاسی و بدنه، وضعیت بیمه، پلاک، مشخصات فنی و تمامی امکانات و وسیله‌های موجود در خودرو به‌طور کامل ذکر شود. همچنین برای اطمینان بیشتر می‌توانید نتیجه کارشناسی خودرو را به این قرارداد ضمیمه کنید.

پس از پر کردن این بندها باید شرایط معامله در قرارداد ذکر شود. این شرایط باید به‌طور کاملا شفاف توضیح داده‌شده و چند شاهد نیز علاوه بر طرفین معامله آن را امضا کنند. در این قسمت باید در کنار قیمت نهایی توافق شده میان ظرفیت، نحوه و زمان پرداخت آن نیز ذکر شود. همچنین باید زمان مراجعه به تعویض پلاک، توافق‌های مربوط به پرداخت بدهی‌های ماشین و زمان مراجعه به دفترخانه نیز در قرارداد ذکر شود. علاوه بر این می‌توانید شرایط و خسارت فسخ قرارداد را نیز در این قسمت ذکر کنید.

 

تعویض پلاک، مرحله دوم انتقال سند خودرو

برای تعویض پلاک خریدار و فروشنده باید در زمان مقرر در قرارداد به مرکز تعویض پلاک مراجعه کنند. حضور هر دو نفر برای تسریع در انجام این فرایند و کاهش هزینه‌ها الزامی است. به‌علاوه این موضوع می‌تواند شبهه‌های موجود در معامله را نیز برطرف کرده و خیال هر دو طرف را از بابت صحت معامله راحت کند. البته فروشنده می‌تواند برای تعویض پلاک و انتقال سند خودرو یک وکالت‌نامه به خریدار بدهد. اما کارشناسان توصیه می‌کنند که برای جلوگیری از بروز مشکلات بعدی چنین کاری انجام نشود.

تعویض پلاک پایان راه نیست

بسیاری از افراد پس از انجام کارهای مربوط به فک و تعویض پلاک دیگر به دنبال انتقال سند خودرو نرفته و فرایند را تمام‌شده می‌دانند. اما باید بدانید که تعویض پلاک پایان راه نیست. هرچند که در حال حاضر بسیاری از معامله‌های خودرو در کشور ما به همین‌جا ختم می‌شود، اما افرادی که خود را در چنین دامی گرفتار کنند مهم‌ترین مرحله تعویض پلاک را پشت گوش انداخته‌اند. مراجعه به دفتر اسناد رسمی به‌عنوان نقطه پایان این فرایند می‌تواند مهر تأییدی بر مالکیت شما بر خودروی خریداری‌شده باشد.

رفتن به دفتر اسناد رسمی نه‌تنها به نفع خریدار که به نفع فروشنده نیز هست. چراکه انجام نشدن این فرایند به‌منزله این است که فروشنده هنوز هم مالک رسمی خودرو است. درنتیجه تمامی تخلفاتی که با خودرو انجام می‌شود بر عهده او بوده و فروشنده باید پاسخگو باشد. خریدار نیز با انجام این کار می‌تواند از صحت معامله انجام‌شده اطمینان حاصل کرده و خود را تنها مالک این وسیله نقلیه بداند.

انجام چنین کاری شاید نیاز به یک روز زمان داشته باشد، اما می‌تواند برای مدت زیادی شما را آسوده‌خاطر کند. این کار حتی می‌تواند فرایند یافتن مشتری و فروش خودرو را در آینده برای شما و خریدار بعدی آسان‌تر کند. درنتیجه کافی است که یک روز از زمان خود را خالی کرده و با در دست داشتن مدارکی که در ادامه آورده شده است، به دفترخانه برای انتقال سند رسمی مراجعه کنید

برای انتقال سند در دفترخانه رسمی باید اصل مدارک شناسایی خریدار و فروشنده، تأییدیه مرکز تعویض پلاک برای انتقال خودرو، برگ سبز جدید خودرو که در مرکز تعویض پلاک صادر شده است، کارت سوخت، بیمه‌نامه، برگ معتبر پرداخت بدهی‌ها و عوارض از طریق پلیس ۱۰+ یا دفاتر پیشخوان دولت و آخرین سند خودرو را باید به دنبال داشته باشید.

هزینه انتقال سند در دفترخانه بستگی به داخلی یا وارداتی بودن خودرو دارد. همچنین بستگی دارد که خودرو چه مدلی است و در چه سالی تولیدشده است. این هزینه در تمامی دفاتر اسناد رسمی یکسان بوده و به‌صورت کلی به دودسته تقسیم می‌شود:

  • هزینه‌هایی که بر عهده فروشنده بوده و شامل ثبت و مالیات هستند.
  • هزینه‌های توافقی شامل کارهای اداری و نگارش

بد نیست درباره انتقال سند خودرو این نکات را بدانید

تمامی مراحل بالا برای انتقال سند خودرو زمانی به‌راحتی انجام می‌شود که شما خودرویی را خریداری کرده باشید که سند آن به نام فروشنده باشد. در غیر این صورت برای مراجعه به دفترخانه ناچار خواهید بود تمامی فروشندگان قبلی را پیدا کنید. درنتیجه کارشناسان به شما توصیه می‌کنند که خودروی دست‌دومی که فقط شناسنامه داشته و فاقد سند است، خریداری نکنید.

علاوه بر این بهتر است نه ماشین وکالتی بخرید و نه برای فروش ماشین به خریدار وکالت بدهید؛ زیرا وکالت دادن یک فرایند حقوقی پیچیده است که بسیاری از افراد از مفاد و نحوه انجام آن آگاهی ندارند. بااین‌حال به دلیل خلاصی از فرایندهای اداری ترجیح می‌دهند وکالت‌نامه‌ای به خریدار بدهند. این در حالی است که ریسک این کار بسیار بالا بوده و می‌تواند عواقبی را برای شما به دنبال داشته باشد که تا مدت‌ها شما را درگیر کارهای اداری و حقوقی کند. درنهایت اینکه خودرو را از فروشنده واقعی خریداری کنید. اما اگر از طریق واسطه اقدام به خرید خودرو کردید، باید به‌طور کامل و کارشناسی شده صحت تمامی مدارک را چک کنید.

یکی از مراحلی که در زمان کارشناسی خودرو انجام می‌شود، بررسی دقیق تمام مدارک و اسناد خودرو مورد نظر است. همراه مکانیک با سابقه بیش از ۷ سال در بازار خودرو، در زمان ارائه خدمت کارشناسی خودرو تمام موارد مربوط به خودروها از جمله مسائل فنی، بدنه، خارج و داخل خودرو، اسناد و مدارک، لاستیک‌ها، جلوبندی و آپشن‌ها را بررسی کرده و گزارش کامل کارشناسی را به خریدار ارائه می‌کند تا ارزش واقعی خودرو مشخص شود. خرید خودرو بدون داشتن اسناد و مدارک مهم یا خودرویی که فروشنده و مالک آن متفاوت هستند، کار نادرستی است که منجر به دردسرهای فراوان می‌شود پس حتما مدارک خودرو را در زمان خرید چک کنید.

 

لطفا دیدگاه خود را درباره این نوشته برای ما ارسال کنید