الگوریتم rankbrain چیست و استفاده آن در سئو

الگوریتم rankbrain

الگوریتم rankbrain چیست و استفاده آن در سئو

مدت زیادی از معرفی الگوریتم rankbrain گوگل نمی‌گذرد اما نگرانی‌ها در خصوص تاثیر آن بر رتبه سایت‌ ها در نتایج جستجو گوگل در حال افزایش است.شاید قبلا نام الگوریتم rankbrain را شنیده باشید و نمیدانید که این کلمه چه مفهومی دارد و کارش چیست ؟ به زبان ساده RankBrain بخشی از موتور جست و جوی گوگل است که در کنار الگوریتم های آن کمک میکند بهترین نتایج که مرتبط با خواسته کاربر هستند به او نمایش داده شود. بسیاری از منابع آنلاین اعلام کرده اند RankBrain سومین فاکتور مهم در رتبه بندی سایت ها در گوگل است

روش عملکرد رنک برین را در تصویر زیر مشاهده کنید :

 الگوریتم rankbrain

برای نمایش بعضی از نتایج الگوریتم های گوگل به تنهایی کافی نبودند و گاها نتایج بی ربط یا ضعیف به کاربر نمایش داده میشد به همین دلیل گوگل سعی کرد با استفاده از هوش مصنوعی دقیقا متوجه خواسته کاربر شود و بر اساس آن بهترین نتایج رابه او نمایش بدهد

رنک برین با توجه به سوابق جست و جوی کاربر, موقعیت جغرافیایی او, دستگاهی که کاربر استفاده میکند, علایقی که کاربر در گذشته از خود نشان داده(بله گوگل به تمامی این اطلاعات از طریق موبایل و مرورگر کروم دسترسی دارد) و نکاتی از این دست میتواند دقیقا متوجه شود کاربر چه میخواهد و همان نتایج را به او نمایش میدهد.
توضیح : گوگل در تمامی نتایج از رنک برین استفاده نمیکند و فقط برای نتایجی که حساسیت بالایی دارند و الگوریتم ها به تنهایی برای آن مناسب نیستند استفاده میکند.
تا اینجا با رنک برین آشنا شدید و در ادامه با ۶ روش بهینه سازی سایت برای رنک برین و کسب نتایج برتر گوگل آشنا میشوید.

چطور از رنک برین برای سئو استفاده کنیم ؟

۱- محتوا انحصاری و مفید ایجاد کنید

در سئوی امروز محتوا پادشاه است Content is the king و به جرات میتوان گفت محتوا مهم ترین عامل تاثیر گذار در سئو است که میتوان هر نوع سایتی را با آن به صدر نتایج آورد.
نکاتی که باید در تولید محتوا به آن توجه کرد :
•    برای انتشار محتوا برنامه ریزی داشته باشید و طبق همان برنامه مطالب را منتشر کنید
•    کیفیت در محتوا مهم تر از کمیت است پس بجای انتشار ۱۰ مقاله بی ارزش بهتر است ۱ مقاله تحقیق شده و مناسب منتشر کنید
•    سعی کنید دید رفع مشکلی از کاربر را در هنگام نوشتن مقالات داشته باشید و بی هدف ننویسید
•    محتوایی ایجاد کنید که با کاربر تعامل برقرار کند و کاربرها آن را لایک و بازنشر کنند و نظراتشان را بصورت کامنت بیان کنند

۲- به جست و جوی معنایی Semantic Search اهمیت بدهید

دیگر مدتها از زمانی که گوگل نتایج را بر اساس فقط کلمه جست و جو شده نمایش میداد گذشته است و با کمک RankBrain و قدرت بالای هوش مصنوعی گوگل سعی میکند ابتدا هدف و منظور کاربر از جست و جو را متوجه شود و سپس نتایج را بر همان اساس نمایش بدهد که در اصطلاح سئو به این کار جست و جوی معنایی یا Semantic Search گفته میشود.

از طرفی استفاده کاربران از گوشی های تلفن همراه رشد چشمگیری داشته و همین نکته اهمیت جست و جوی معنایی را بیشتر میکند زیرا گوگل باید در ابتدا بفهمد که کاربر به دنبال چه چیزی است و سپس نتایج را به او نمایش بدهد.

استفاده از کلمات کلیدی هم خانواده یا LSI Keyword هم میتواند تاثیر بسیار خوبی در رتبه گرفتن مقالات داشته باشد.کلمات کلیدی هم خانواده به گوگل کمک میکند که دقیقا متوجه شود مفهوم و منظور مقالات شما چیست و این کلمات معمولا همان مفهوم کلمه کلیدی شما را دارند و جزئی از زیر گروه های آن به حساب می آیند.گوگل بارها تاکید کرده که استفاده از این کلمات کلیدی در محتوا ضروری است و کمک میکند خیلی بهتر در نتایج دیده شوید.
در جست و جوی معنایی گوگل سعی میکند دقیقا مانند یک انسان که با او مکالمه میکنید جواب شما را بدهد و این کار با استفاده از رنک برین بسیار کاملتر و بی نقص تر از قبل انجام میشود

۳- از اسنیپت Snippet های گوگل استفاده کنید

آیا در مورد رنک صفر گوگل چیزی شنیده اید ؟ حتما پیش آمده که به دنبال موضوعی جست و جو کرده اید و در قسمت بالای تمامی نتیجه ها گوگل یک سایت را بصورت مجزا نمایش میدهد که معمولا پاسخ سوال کاربر به صورت لیست در آن وجود دارد که به این سایتها رنک صفر گفته میشود.
در واقع سایتهایی که در رنک صفر Position Zero گوگل قرار میگیرند تمامی اطلاعات لازم برای سوال شما را در خود جای داده اند به حدی که حتی لازم نیست روی هیچ لینکی کلیک کنید و میتوانید در همان صفحه نتایج پاسخ خود را ببینید و اگر نیاز بود میتوانید روی لینک هم کلیک کنید.
سایتی که در رنک صفر قرار میگیرد یکی از ۱۰ سایت نمایش داده شده در صفحه اول گوگل است و هنوز هیچکس نمیداند گوگل چگونه یک سایت را برای نمایش در موقعیت صفر انتخاب میکند ولی استفاده از تگ های مخصوص گوگل بصورت schema قطعا یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار در این نوع نمایش است.
معمولا گوگل برای جست و جو هایی که حالت سوالی دارند از نمایش موقعیت صفر استفاده میکند برای مثال اگر کلمه seo را جست و جو کنید نتایج به صورت عادی به شما نمایش داده میشوند ولی اگر عبارت how to jump a car به معنی روش باطری به باطری کردن ماشین چگونه است را جست و جو کنیم گوگل در رتبه صفر نتیجه را نمایش میدهد که در شکل زیر هم نمونه آن را مشاهده میکنید.

 الگوریتم rankbrain

۴- روی کلمات کلیدی طولانی long-tail keywords تمرکز کنید

یکی دیگر از مهم ترین نکاتی که در سئو داخلی سایت باید رعایت شود تمرکز روی کلمات کلیدی طولانی است.به این معنی که سعی کنید برای سایت خود روی عبارت های مختلف ورودی بگیرید و سپس وقتی گوگل متوجه شود موضوع و مفهوم اصلی سایت شما در چه موضوعی است به مرور زمان روی تک کلمه ها هم رتبه خواهید گرفت
اگر موضوع سایت شما کفش ورزشی باشد قطعا همین کلمه به عنوان کلمه کلیدی اصلی و مورد توجه شما است ولی برای تولید محتوا میتوانید از کلمات زیر استفاده کنید :
• کفش ورزشی مردانه
• کفش ورزشی زنانه
• کفش ورزشی نایک مدل …….
• کفش ورزشی آدیداس مدل ….
• فروش کفش ورزشی در تهران
• نمایندگی کفش ورزشی نایک تجریش
کلمات کلیدی طولانی از آنجا که جست و جوی کمتری نسبت به تک کلمه ای ها دارند پس خیلی زودتر و بهتر هم در نتایج دیده میشوند و از طرفی تحقیقات نشان داده نرخ تبدیل Conversion Rate افرادی که از طریق کلمات طولانی وارد سایت شده اند بسیار بالاتر است.

۵- بهینه سازی انکر تکست anchor text

انکر تکست ها در واقع همان کلمه یا عبارتی است که شما مطلبی را با آن به مطلب دیگری لینک میکنید دقت به این نکته که کلمات کلیدی مورد نظرتان بخشی از انکر تکست باشد بسیار مهم است ولی نباید در این کار زیاده روی هم بکنید.برای مثال نباید تمامی لینکهای سایت شما روی یک کلمه کلیدی و برای یک صفحه خاص از سایت باشد که اگر این کار را بکنید به عنوان تقلب در سئو توسط گوگل جریمه میشوید.
سعی کنید لینک ها را روی کلمات و عبارات مختلف برای صفحات مختلف سایت ایجاد کنید و با این کار تراکم بک لینکها و لینک های داخلی سایت را بین صفحات تقسیم کنید.
همانطور که در شکل زیر میبینید حدود ۸۵% از سایتهایی که رتبه برتر گوگل را در اختیار دارند از کلمه کلیدی در انکر تکست و لینک سازی خود استفاده کرده اند.

 الگوریتم rankbrain

۶ – به زبان ساده بنویسید

یکی از اشتباهاتی که بسیاری از مدیران سایتها و تولید کنندگان محتوا مرتکب میشوند این است که بیشتر برای گوگل مینویسند نه برای کاربر و همین باعث میشود نتوانند جایگاه مناسبی پیدا کنند.گوگل امروز بسیار هوشمندتر از چیزی است که بتوانید فکرش را بکنید.
تنها نکته مهمی که در محتوا اهمیت دارد این است که دید رفع اشکال داشته باشید و سعی کنید به گونه ای روان و ساده بنویسید و توضیح بدهید که حتی کاربر مبتدی هم متوجه موضوع و منظور شما از متن بشود و قطعا چنین محتوایی خیلی زود جایگاه خود را در گوگل پیدا میکند.

هرچند نباید اصول نوشتن محتوا سئو شده را فراموش کرد ولی نباید در استفاده از آن زیاده روی کرد و اجازه بدهید متن شما برای کاربر ساده و قابل فهم باشد.

 

الگوریتم rankbrain

 الگوریتم rankbrain

 

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری در :


info@seouser.ir

ارسال یک نظر

سئو،سئو سایت،خدمات سئو،آموزش سئو،سئو وب سایت، بهینه سازی سایت،بهینه سازی وب سایت، افزایش رتبه سایت