الگوریتم RankBrain گوگل در سال ۲۰۱۹

الگوریتم RankBrain گوگل

همانند اکثر آپدیت های گوگل ، RankBrain در هاله‌ ای از ابهام قرار دارد . ۴ سال از آن زمان می‌ گذرد که در سال ۲۰۱۵ رنک برین معرفی شد ، اما موضوع هنوز با همهمه و جنجال زیادی احاطه شده‌ است . اما واقعیت این است که RankBrain یکی از حیاتی‌ترین بخش‌های الگوریتم اصلی گوگل و سیستم یادگیری ماشینی است که در حال حاضر از آن استفاده می‌کنند .
بنابراین در این مقاله ، پاسخ اغلب سوالات پرسیده شده را دریافت خواهید کرد، از جمله اینکه چطور واقعا موثر عمل می‌کند سئو و نحوه بهینه‌ سازی آن .

درست قبل از اینکه به خود RankBrain برسیم ، بگذارید یک داستان سریع در مورد آنچه که از آن پدید آمده‌ است به شما بگویم . مطمئن شوید که می‌توانید به خاطر بیاورید که اینترنت ۱۰ سال قبل یک مکان شلوغ قدیمی بود – وب سایت‌ های اسپم مورد استفاده در رتبه‌بندی‌ ها بودند ، مالکان وب سایت از خرید لینک استفاده می‌کردند ، و SEO از یک بازی عادلانه بسیار دور بود .
اما در سال ۲۰۱۱ همه چیز برای همیشه تغییر کرد همانطور که گوگل متوجه شد که کیفیت و نتایج مربوطه باید اول باشد . بنابراین موتور جستجو  انقلاب سئو کلاه سفید را با پنالتی کردن و کاهش رتبه سایت های غیر قابل اعتماد با پاندا در ۲۰۱۱ و پنگوئن در ۲۰۱۲ آغاز کرد . درست بعد از اینکه وب سایت‌های با کیفیت کم‌تر شروع به رتبه‌ بندی در موقعیت‌ های برتر کردند، گوگل یک دوره برای بهبود ارتباط را تعیین کرد .
گوگل به کلمات جداگانه‌ ای در یک جستجو برای فهمیدن قصد جستجو نگاه می‌کرد . به همین دلیل است که  بروز رسانی مرغ مگس خوار در سال  ۲۰۱۳  رسید , که با در نظر گرفتن ترکیبی از کلمات کلیدی و نیز زمینه آن‌ها , پیشرفت در جستجوی معنایی را ایجاد کرد . با این حال , نتایج جستجو هنوز کاملا مناسب نیستند , زیرا الگوریتم نمی داند چگونه جستجو نا آشنا را پردازش کند که به طور مداوم ظاهر می‌شوند . در حقیقت , حدود ۱۵ درصد از جستجوهای گوگل در هر روز جدید است . بنابراین دو سال بعد در سال ۲۰۱۵ گوگل RankBrain را معرفی کرد که هدف آن پردازش جست و جوهایی بود که قبلا هرگز ظاهر نشده بودند و پیش‌بینی بهترین نتیجه برای آن‌ بود .

RankBrain چیست؟

رنک برین نام یک سیستم یادگیری ماشینی است که برای پردازش سوالات نا آشنا و منحصر به فرد مورد استفاده قرار می‌گیرد و آن‌ها را به جستجو های فعلی مرتبط تبدیل می کند ، و به کاربران نتایج جستجوی مرتبط بیشتری می‌دهد .
اولین بار در مصاحبه‌ای با Greg Corrado ، دانشمند ارشد تحقیقاتی در گوگل ، به بلومبرگ در اکتبر ۲۰۱۵ اشاره شد .
اینجا است که Greg Corrado رنک برین را در آن زمان توصیف کرد :

RankBrain از هوش مصنوعی برای درج مقادیر زیادی از زبان نوشتاری در موجودیت های ریاضی استفاده می‌کند – به نام بردارها – که کامپیوتر می‌ تواند آن را درک کند. اگر RankBrain یک کلمه یا عبارتی را که با آن آشنا است ببیند ، ماشین می‌تواند حدس بزند که چه کلمات و یا عبارت‌هایی می‌توانند معانی مشابهی داشته باشند و نتیجه را بر این اساس فیلتر کنند و این کار را در رسیدگی به جستجوهایی که قبلا ظاهر نشده بودند موثرتر می‌کند .

RankBrain چطور کار می کند؟

RankBrain از اصطلاح ” موجودیت ها ” استفاده می‌کند ، که اشیا ویژه‌ای هستند که Google از برخی واقعیات در مورد آن‌ها مانند افراد ، مکان‌ ها و چیزهای دیگر خبر دارد . سپس با کمک یک الگوریتم ریاضی ، آن نهادها را به بردارهای حرفه‌ای خاص تقسیم می‌کند که منجر به نتایج خاص می‌شوند
بهترین چیزی که در مورد اشخاص وجود دارد این است که گوگل قبل از این اطلاعات زیادی را در مورد آن‌ها جمع‌ آوری کرده و می‌تواند فورا با دقیق‌ ترین نتایج جستجو بیاید . با این حال ، هنگامی که RankBrain از یک جست و جو نامعلوم عبور می‌کند ، جستجو به دنبال بردار است که شبیه به جستجو و جوی اصلی است و نتایج آن را بر می‌گرداند .
در طول زمان ، گوگل نتایج جستجو را تصحیح می‌کند که بر اساس تعامل کاربر و الگوهای جستجو ناشناخته است . اساسا ، رنک برین نتایج را تجزیه و تحلیل می‌کند که کاربران در نهایت بعد از تایپ همان جستجو هست . اگر توجه داشته باشید بسیاری از کاربران یک نتیجه جستجو خاص را نسبت به دیگران ترجیح می‌دهند ، RankBrain آن را بیشتر مرتبط می‌دانند و احتمالا آن را بالاتر از سایر نتایج این‌ چنینی قرار می‌دهد . همچنین نتایج خوبی را در درک عبارت‌ های کلمه کلیدی شامل کلماتی مانند ” بدون ” یا ” نه ” نشان می‌دهد ، گوگل به سادگی از این کلمات صرف‌نظر می‌کند .
چگونه Gary Illyes مکانیسم RankBrain را در کنفرانس پیشرفته SMX توضیح داد :

اساسا یک عامل رتبه‌ بندی است . بخشی از یادگیری ماشینی . چیزی است که تلاش می‌کند الگوها و داده‌ها را شناسایی کند. آن به اطلاعات درباره جستجوهای گذشته نگاه می‌کند و بر اساس آنچه که برای این جستجوها خوب عمل کرده‌ است ، تلاش خواهد کرد تا پیش‌بینی کند که بهترین کار برای یک جستجو خاص چه خواهد بود . این کار برای جستجو‌ ها که تا به حال ندیده ایم بهتر عمل می‌کند .

کدام جستجو ها توسط RankBrain تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد ؟

در سال ۲۰۱۵ زمانی که رنک برین آمد تنها ۱۵ درصد از  کل جستجو های google از آن استفاده شد . با این حال , در سال ۲۰۱۶ نتایج خوبی نشان میداد اعتماد به نفس در سیستم یادگیری ماشینی شروع به رشد کرد . اما هنوز ، RankBrain همه جستجو‌ها را پردازش نمی‌کرد ، که عمدتا در جستجو هایی که برای گوگل مشخص نبود . همانطور که  Steven Levy به وضوح بیان کرد ، ” RankBrain احتمالا در همه جستجو‌ها وجود ندارد .

یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی چیست ؟

برای اینکه درک بهتری از RankBrain داشته باشید ، بسیار مهم است که شما هم ایده یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی را داشته باشید . چیزی که با این دو وجود دارد این است که آن‌ها به شدت درهم‌ تنیده اند و بنابراین اغلب بد تفسیر می‌شوند .
به طور خلاصه ، هوش مصنوعی یک مفهوم بسیار وسیع‌تر از ماشین‌ها است که قادر به انجام وظایفی است که معمولا به هوش انسانی ، مانند ادراک بصری ، تشخیص گفتار ، تصمیم‌ گیری و ترجمه بین زبان‌ ها نیاز دارند .
زمانی که نوبت یادگیری ماشینی می‌رسد ، استفاده از هوش مصنوعی که می‌تواند بدون برنامه ریزی از آن یاد بگیرد ، کاربرد اطلاعات مصنوعی را ایجاد می‌کند . این دقیقا همان چیزی است که RankBrain انجام می‌دهد – به طور خودکار یاد می‌گیرد و بر اساس تجربه قبلی اش بهبود می‌یابد .

تطبیق عصبی چیست ؟

من دروغ نمی‌گویم که تطبیق عصبی احتمالا پرطرفدارترین نقطه در صنعت در حال حاضر است . بعد از اینکه Danny Sullivan در سپتامبر ۲۰۱۸ اعلام کرد گوگل شروع به استفاده از تطبیق عصبی کرده‌ است که حدود ۳۰ % از همه جستجو‌ها در آن زمان را تحت‌ تاثیر قرار داد .
ما هیچ توضیحی در مورد این موضوع نداشتیم تا زمانی که آخرین مفهوم تطبیق عصبی را دریافت کردیم :

تطبیق عصبی یک سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی است که گوگل در سال ۲۰۱۸ شروع به استفاده از آن کرد تا بداند چگونه کلمات به مفاهیم مربوط می‌شوند . مثل یک سیستم مترادف عالی – . مترادف ها کلماتی هستند که ارتباط نزدیکی با کلمات دیگر دارند .

به طور خلاصه ، تطبیق عصبی سیستمی است که به گوگل کمک می‌کند کلمات را برای جستجوی مرتبط‌ ترین نتایج جستجو نشان دهد .

چطور RankBrain با تطبیق عصبی متفاوت است؟

 

 

 

با توجه به این که هم RankBrain و هم تطبیق عصبی سیستم‌ های مبتنی بر هوش هستند ، آن‌ها هنوز هم با هم تفاوت دارند

” به طور خلاصه :
– به گوگل در ارتباط بهتر صفحات به مفاهیم کمک می‌کند .
انطباق عصبی به گوگل کمک می‌کند تا کلمات را به جستجو های بهتر مرتبط کند .

RankBrain بخشی از الگوریتم مرغ مگس خوار است؟

مرغ مگس‌خوار ، الگوریتم جستجوی گوگل است که از بسیاری از بخش‌های مختلف مسئول وظایف خاص تشکیل شده‌ است . RankBrain همچنین تحت شرایط مرغ مگس‌خوار عمل می‌کند و مسئول پردازش سوالات منحصر به فرد است – می‌تواند تمام جستجوها را انجام دهد ، چرا که تنها یک الگوریتم مهم این کار را انجام می‌دهد

RankBrain  یک سیگنال رده بندی است؟

واقعیت این است که در همان مصاحبه بلومبرگ ، Greg Corrado رنک برین را سومین سیگنال رده بندی گوگل معرفی کرد . از او پرسید که :

” یکی از صدها سیگنال است که به الگوریتمی تبدیل می‌شود که مشخص می‌کند نتایج در یک صفحه جستجوی گوگل ظاهر می‌شوند و در کجا رتبه‌ بندی می‌شوند . در عرض چند ماه ، RankBrain به سومین سیگنال مهم شرکت‌ کننده در نتیجه جستجو شده‌ است .”

براساس آنچه خواندید ، RankBrain یک سیگنال رده‌بندی است . با این حال ، این بیانیه هنوز خیلی زیاد به چیزی که شما یک سیگنال رتبه بندی را در نظر بگیرید بستگی دارد . در یک مفهوم سنتی ، سیگنال‌ های رتبه‌ بندی خاص ( مانند کلمات کلیدی در صفحه شما ، بک لینک ها و غیره ) هستند که الگوریتم ‌های موتور جستجو در حین تخصیص رتبه‌ بندی در نظر گرفته می‌شوند . بنابراین اگر به سیگنال‌های رده‌بندی از این طرف نگاه کنیم ، پس RankBrain قطعا یک سیگنال رده‌بندی نیست – نه یک ویژگی وب سایت و نه امتیاز RankBrain ( حداقل هیچ‌ کس در مورد آن نمی‌داند ) . به همین دلیل است که می گویند ، RankBrain بیشتر یک مکانیسم پردازش کلید واژه است تا یک عامل رتبه‌بندی .
اما اگر از یک دیدگاه دیگر به عنوان بخشی از الگوریتم که در فرآیند رتبه‌بندی شرکت می‌کند نگاه کنیم ، آنگاه می ‌توان آن را به عنوان علامت رتبه‌بندی مورد اشاره قرار داد.

چطور RankBrain سئو را تغییر داد؟

اکنون که رنک برین قصد داردسرچ ها را به مرتبط‌ ترین نتایج ممکن متصل کند ، هدف جستجو یک اولویت شده‌ است . به همین دلیل است که تنها به صفحاتی که واقعا پاسخگوی نیازها هستند اولویت می‌دهد ، چیز دیگری که روش سئو سایت را خوب تغییر داده‌ است ، تمرکز بهینه‌سازی محتوا از کلمات کلیدی به موضوعات می‌باشد . من حدس می‌زنم که هیچ تعجبی ندارد مفهوم یک صفحه یک کلمه کلیدی است واقعا مرده باشد . این به این معنی است که در دوران RankBrain ، تمام چیزی که شما نیاز دارید ، جامعیت آن است – بدون هیچ روشی می‌توانید با ایجاد صفحات متعدد برای پوشش انواع مختلف کلیدواژه ‌ها ، رتبه‌های بالا را کسب کنید .

چطور برای RankBrain بهینه سازی کنیم؟

استفاده از زبان طبیعی

تنها توصیه ما در مورد بهینه‌سازی رنک برین که ما تا کنون از Gary Illyes در گوگل ، دریافت کردیم  این را گفت :

بهینه سازی برای رنک برین واقعا بسیار ساده است. توصیه و نوشتن در زبان طبیعی است. سعی کنید مطالبی بنویسید که به نظر انسان می‌رسد . اگر شما سعی کنید مانند یک ماشین بنویسید ، RankBrain فقط گیج می‌شود و احتمالا تنها شما را هل می‌دهد به عقب .
اما اگر یک سایت محتوایی داشته باشید ، سعی کنید برخی از مقالات خود و یا هر چیزی که نوشته‌اید را مطالعه کنید و از مردم بپرسید که آیا این موضوع طبیعی به نظر می رسد ، اگر مانند زبان طبیعی به نظر برسد که ما در روز از آن استفاده می‌کنیم ، پس حتما برای RankBrain بهینه می‌شوید .

این توصیه رسمی گوگل برای شما تعجب‌ آور نیست و شما هم اکنون در حال ایجاد محتوا هستید و آن را در وهله اول به خوانندگان انسانی هدف قرار داده‌اید . با این حال ، هنوز چند چیز وجود دارد که باید در هنگام بهینه‌سازی برای RankBrain در نظر گرفته شود .

یافتن قصد جستجو

همانطور که قبلا اشاره کردیم ، وظیفه نهایی RankBrain تامین بیش‌ترین نتایج جستجو ممکن است . بنابراین بسیار مهم است که صفحات شما با هدف جستجوی مورد نظر مطابقت داشته باشند، بنابراین اولین قدم به سمت بهینه‌سازی تلاش برای درک نیت جستجو در پشت کلمات کلیدی شما است . به سادگی کلمات کلیدی خود را در جعبه جستجو تایپ کنید، سپس به نتایجی که گوگل با آن وارد می‌شود نگاهی بیندازید و سعی کنید مقاصد جستجو را در پشت کلمات کلیدی خود مشخص کنید .

بهبود ارتباط و جامعیت

احتمال این وجود دارد که برخی از صفحات شما واقعا با قصد جستجوی مورد نظر مطابقت نداشته باشند . اگر در مورد این موضوع صادق باشید، باید بر روی بهبود ارتباط صفحات خود و جامعیت آن کار کنید .
همانطور که قبلا اشاره کردیم ، با تغییر تمرکز زدایی از کلمات کلیدی به موضوعات ، شما باید محتوای صفحات خود را با تنوع بخشیدن به آن‌ها با عبارات مرتبط و مترادف بسازید . آنچه بیشتر است با توانایی رنک برین برای پردازش زبان طبیعی ، تلاش برای خودداری از بیان غیر طبیعی به خصوص در عناوین و توضیحات .

چک کردن اسنیپت ها

دانستن این که CTR یکی از چیزهایی است که RankBrain در زمان تخمین ارتباط صفحه مورد توجه قرار می‌گیرد ، بسیار مهم است تا مطمئن شوید که تکه‌ هایی از اسنیپت ها به شکل مستقیم بر روی CTR تاثیر می‌گذارند .
استفاده از کنسول جستجوی گوگل برای تشخیص صفحات با CTR های پایین را در نظر بگیرید . بعد از آن نگاهی به اسنیپت ها بیندازید و ببینید که آن‌ها چطور می‌توانند بهبود یابند .

ادامه کار بر روی بهبود رتبه بندی خود

حتی با بزرگ‌تر شدن جستجو , ارزش رتبه‌ بندی‌ ها هنوز بالا است . در دوره زمانی که کاربران به دنبال کلمات کلیدی هدف خود هستند و سایت شما در میان نتایج عالی ظاهر می‌شود , تبدیل به موجودیت ارجح آن‌ها می‌شود . این بدان معنی است که وب سایت شما شانس بسیار بالایی برای رتبه‌بندی بالای رقبای خود دارید . به این سادگی , هر چه رتبه‌ بندی‌ ها بهتر باشد , احتمال بیشتری برای رتبه بندی جستجو های مشابه وجود دارد .

بر جایگاه خود نظارت داشته باشید

آخرین کاری که ما به شدت توصیه می‌کنیم این است که به طور مرتب این کار را انجام دهید و مراقب موقعیت خود باشید . چیزی که با RankBrain وجود دارد این است که اگر فکر می‌کند قصد جستجو برای کلمات کلیدی شما تغییر کرده‌ است ، می‌تواند مجددا تنظیم شود . مرور این مجموعه صفحات شما را بررسی خواهد کرد . اگر می‌خواهید این اتفاق بیفتد ، دقت کنید که به طور مداوم بر روی جستجوی کلمات کلیدی خود نظارت کنید .

نتیجه گیری

چیزی که ما برای اطمینان از الگوریتم ‌های همواره در حال تغییر می‌دانیم این است که آنها هرگز برای مدت طولانی یکسان باقی نمی‌مانند . و شانس بسیار بالایی دارد که گوگل RankBrain را بهینه سازی کند . علاوه بر این رنک برین به طور مداوم در حال یادگیری و تغییر است ، بنابراین تنها کاری که باید انجام دهید این است که محتوای شما انسان‌ ها را هدف قرار دهد و مرتبط با هدف جستجو باشد .

 

 

 

لطفا دیدگاه خود را درباره این نوشته برای ما ارسال کنید