افزایش نرخ کلیک یا CTR در نتایج گوگل

افزایش نرخ کلیک

افزایش نرخ کلیک یا CTR در نتایج گوگل

اگر قصد دارید در سال ۲۰۱۸ سئو سایت خود را تقویت کنید و جایگاه بهتری نسبت به رقبا کسب کنید باید به افزایش نرخ کلیک در نتایج گوگل توجه ویژه ای داشته باشید.در این مقاله تلاش میکنیم ابتدا بدانیم CTR چیست و پس از آن تکنیک های افزایش نرخ کلیک را به شما آموزش میدهیم.

CTR چیست؟

قبل از تعریف دقیق تر باید بدانیم CTR مخفف چیست. این عبارت از ترکیب سه کلمه Click Through Rate تشکیل شده است که نزدیک ترین ترجمه در زبان فارسی برای آن میشود نرخ کلیک.

زمانیکه یک کاربر در موتور جستجوی گوگل جستجو میکند نتایج مختلفی را مشاهده میکند. با مشاهده لیست نتایج تصمیم میگیرد که بر روی کدام یک از آنها کلیک کند. نرخ کلیک در واقع درصدی از کاربران است که در نتایج جستجو بر روی لینک سایت شما کلیک میکنند.

مقدار CTR برای هر کلمه کلید و هر صفحه متفاوت است. بعنوان مثال ممکن است CTR شما برای عبارت آموزش سئو ۱۰ درصد باشد ولی برای عبارت آموزش سئو حرفه ای ۱۸ درصد باشد و هر دو عبارت به یک صفحه از سایت منتهی شوند. همچنین یک عدد CTR متوسط برای هر صفحه از سایت شما محاسبه میشود که میانگین CTR تمام کلماتی است که با جستجوی آنها صفحه شما در نتایج جستجو نمایش داده میشود.

Impression چیست؟

به معنی حضور شما در نتایج جستجو است. هر زمان که یک کاربر عبارتی را در گوگل جستجو میکند برای تمام نتایج موجود در صفحه یک Impression ثبت میشود. حتی اگر شما در باکس های ویژه مانند نمایش نقشه یا نمایش تصاویر حضور داشته باشید یک impression برای شما لحاظ میشود.

اگر شما در انتهای صفحه دوم نتایج گوگل باشید ولی کاربر به این صفحه مراجعه نکند برای شما Impression ثبت نمیشود ولی اگر کاربر وارد صفحه دوم شود حتی اگر تا پایین صفحه اسکرول نکند که نتیجه شما را مشاهده کند برای شما impression لحاظ میگردد.

CTR متوسط براساس رتبه بندی گوگل

به طور متوسط هر رتبه در نتایج گوگل درصد مشخصی از کلیک کاربران را به خود اختصاص میدهد. بیشترین CTR معمولا مربوط به رتبه یک گوگل است که در حال حاضر در دسکتاپ نزدیک به ۳۲ درصد و در موبایل ۲۴ درصد است. دقت کنید که این یک عدد متوسط جهانی است یعنی برای تمام عبارات و سایت ها. در نتیجه ممکن است شما رتبه یک گوگل باشید ولی CTR شما بیش از ۸۰ درصد و یا حتی کمتر از ۲۰ درصد باشد.

نمودار زیر عدد متوسط CTR برای رتبه بندی نتایج گوگل را در نوامبر ۲۰۱۷ و در دو نسخه موبایل و دسکتاپ نمایش میدهد. همانطور که در نمودار مشخص است رتبه ۱ گوگل مجموعا به اندازه رتبه های ۳،۲، ۴ و ۵ بازدیدکننده جذب میکند و همین امر اهمیت کسب رتبه یک گوگل را نمایش میدهد.

 افزایش نرخ کلیک

طی دو سال اخیر گوگل ابزارهای مختلفی مانند نقشه گوگل، نمایش اخبار، rich snippets و … را معرفی کرده است که هر یک فضایی از صفحه نتایج جستجو را به خود اختصاص میدهند. علاوه بر اینها باید تبلیغات گوگل را نیز به این لیست اضافه کرد زیرا عملا جایگاه رتبه ۱ و نرخ کلیک را تحت تاثیر قرار میدهد.

افزایش نرخ کلیک

آمارها حاکی از آن است که طی تنها دو سال ارزش رتبه ۱ گوگل ۳۷ درصد کاهش داشته است. یعنی اگر دو سال پیش رتبه ۱ بودید تقریبا ۵۰ درصد کاربران را به خود جذب میکردید ولی امروز این عدد به نزدیک ۳۲ درصد کاهش پیدا کرده است. در مقابل البته آمار جستجو در گوگل رشد چشم گیری داشته و تعداد جستجوها نسبت به دو سال پیش بسیار بیشتر شده است.

چطور نرخ کلیک و CTR خود را افزایش دهیم

زمانیکه کاربر لینک سایت شما را در نتایج جستجو مشاهده میکند، زمان کوتاهی برای تصمیم گیری در مورد آنکه این سایت متناسب با نیاز او هست یا نه صرف میکند و تصمیم میگیرد که روی آن کلیک کند یا نه. برای آنکه در این زمان کوتاه بر روی ذهن مخاطب تاثیر مثبت ایجاد کنید چند فضای مناسب در اختیار دارید مانند موارد زیر

۱- عنوان صفحه در نتایج جستجو

عنوان هر صفحه از سایت شما توسط تگ title که در هدر صفحه قرار دارد تعیین میشود. به طور متوسط فضای موجود برای عنوان در نتایج جستجو ۷۰ کاراکتر است که به شما اجازه میدهد از عبارات جذابی در آن استفاده کنید. برخی کلمات هستند که در فضای وب رواج یافته و نشان دهنده یک مفهوم مشخص به کاربر هستند. به طور معمول درصد بیشتری از کاربران با دیدن این عبارات در عنوان صفحه روی آن کلیک میکنند. برای مثال میتوان به عبارات زیر اشاره کرد.

امروز، همین حالا، سریع، قدم به قدم، آسان، ساده، ارزان، رایگان، چیست و … استفاده از این عبارات در عنوان صفحه میتواند شانس شما را برای افزایش CTR به شدت افزایش دهد.

۲- نمایش توضیحات متا در نتایج جستجو

توضیحات متا دقیقا زیر عنوان نمایش داده میشود و فضایی بزرگتر ولی با فونت کوچکتر در اختیار شما قرار میدهد. تا همین چند ماه پیش طول کاراکتر توضیحات متا حداکثر ۱۷۰ کاراکتر بود ولی گوگل آن را تا سقف ۳۲۰ کاراکتر افزایش داد.

هنگام نوشتن توضیحات متا تلاش کنید توصیفی دقیق از محتوای صفحه در اختیار او قرار دهید و با استفاده از جملات جذاب او را به مطالعه متن کامل مقاله ترغیب کنید. بعنوان مثال اگر در توصیف محصول خود بنویسید “به همراه هدیه ویژه” یا “همراه با ویدیو آموزشی” شانس شما برای انتخاب توسط کاربر بیشتر خواهد شد.

۳- استفاده از نشانه گذاری استاندارد یا Schema

احتمالا شما هنگام جستجو در نتایج گوگل سایت هایی را مشاهده کرده اید که در کنار عنوان و توضیحات اطلاعات تکمیلی نیز به کاربر نمایش میدهند. معروف ترین نمونه نشانه گذاری استاندارد به سیستم امتیازدهی مربوط میشود که به صورت ستاره های زرد رنگ در نتایج جستجو نمایش داده میشود. استفاده از این ابزار به شما کمک میکند توجه کاربر را جلب کرده و CTR خود را بهبود دهید.

آیا افزایش CTR بر سئو تاثیرگذار است؟

بله، افزایش نرخ کلیک شما تاثیر مستقیم بر رتبه بندی نتایج گوگل خواهد داشت. زمانیکه نرخ کلیک شما در مقایسه با جایگاهی که دارید بالاتر باشد گوگل با استفاده از الگوریتم RankBrain جایگاه شما را بهبود خواهد داد.

بعنوان مثال تصور کنید شما در رتبه ۳ گوگل هستید، این رتبه به طور متوسط ۹ درصد از کاربران را به خود جذب میکند. ولی لینک شما به دلیل جذابیت عنوان و توضیحات خود نزدیک به ۱۵ درصد از مخاطبین را جذب میکند. این عدد نزدیک به درصد کلیک رتبه دو گوگل است. اگر رتبه دوم جذابیت لازم را برای کاربران نداشته باشد گوگل جای این دو لینک را با هم عوض خواهد کرد.

حتی اگر جایگاه شما بهبود نیابد شما میتوانید با همان رتبه بازدیدکننده بیشتری کسب کنید. تصویر کنید که روزانه ۱۰۰۰ نفر عبارت مورد نظر شما را جستجو میکنند و ۱۰ درصد آنها شما را انتخاب میکنند. حالا اگر نرخ کلیک یا CTR شما به ۲۰ درصد افزایش یابد عملا بازدیدکنندگان شما دو برابر خواهد شد.

افزایش تعداد بازدیدکننده و بهبود رتبه در نتایج گوگل، موجب میشود که افزایش CTR سایت یکی از تکنیک های بسیار کاربردی و ارزشمند برای سئو در سال ۲۰۱۸ باشد.

 

افزایش نرخ کلیک

افزایش نرخ کلیک

 

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری در :


info@seouser.ir

ارسال یک نظر

سئو،سئو سایت،خدمات سئو،آموزش سئو،سئو وب سایت، بهینه سازی سایت،بهینه سازی وب سایت، افزایش رتبه سایت